کاربرد جی پی اس و ردیاب در صنعت بیمه

23 مرداد ، 1401
گروه تحقیقاتی وایزر

ردیاب جی پی اس خودرو تکنولوژی نوینی است که در بسیاری از سازمان‌ها، شرکت‌ها و صنایع از جمله صنعت بیمه کاربرد دارد. شرکت‌های کارگزاری بیمه با نصب ردیاب GPS خودرو بر روی ماشین افرادی که با آن‌ها قرارداد دارند (مانند قرارداد بیمه بدنه و بیمه سرقت خودرو)، از موقعیت دقیق خودروی مسروقه اطلاع پیدا می‌کنند و با پرداخت خسارت به صاحب خودرو، برای پیدا کردن خودروی مسروقه در کمترین زمان ممکن اقدام می‌کنند و اتومبیل را به صاحب آن بازمی‌گردانند. این کار باعث کاهش هزینه‌های شرکت‌های بیمه و مدیریت هزینه‌های آن‌ها می‌شود. در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر کاربرد جی پی اس و ردیاب در صنعت بیمه بپردازیم.

استفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت بیمهاستفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت بیمه

استفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت بیمه

امروزه، با توجه به این که نیاز به امنیت خودرو افزایش یافته است، نصب ردیاب جی پی اس به یک ویژگی ضروری برای وسایل نقلیه شرکت‌ها تبدیل شده است. خوشبختانه، فناوری‌ ردیابی در دنیای امروز مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر از همیشه است. ردیاب‌ها مزایای زیادی در صنایع مختلف ارائه می‌دهند که از مهم‌‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده غیرمجاز از وسایل‌نقلیه را کاهش می‌دهند؛
  • هزینه‌های سوخت را کنترل کرده و کاهش می‌دهند؛
  • امکان سازماندهی و مدیریت توقف خودروها در مسیر را فراهم می‌کنند؛
  • موقعیت خودروها را به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهند؛
  • امنیت خودرو را افزایش می‌دهند و امکان بازیابی وسیله‌نقلیه سرقت شده را فراهم می‌کنند؛
  • از میزان سرعت خودرو، میزان مسافت پیموده شده، مدت زمان رانندگی و دیگر موارد گزارش ارسال می‌کنند.

از این مزایای ردیاب در صنعت بیمه نیز استفاده می‌شود. ردیاب جی پی اس بهترین ابزار ضد سرقت خودرو محسوب می‌شود و همین ویژگی موجب شده تا در صنعت بیمه به منظور کاهش هزینه‌های ناشی از سرقت خودرو از آن استفاده شود.

در صورتی که خودرویی تحت پوشش بیمه سرقت خودرو قرار داشته باشد و به سرقت برود، بیمه موظف است تا به صاحب خودرو خسارت پرداخت کند. در صورتی که شرکت بیمه‌کننده از ردیاب جی پی اس بر روی خودروهای تحت پوشش بیمه‌ خود استفاده کند، می‌تواند به کمک اطلاعات دقیقی که ردیاب از موقعیت خودروی مسروقه ارسال می‌کند، ماشین را دوباره پیدا کند و به صاحب آن بازگرداند.

دیگر مقالات وایزر را در این بخش دنبال نمایید

وایزر چیست؟

برچسب جی پی اس

نقش ردیاب جی پی اس در صنعت ساخت و ساز

علاوه بر این، شرکت‌های بیمه خودرو می‌توانند با استفاده از ردیاب جی پی اس ماشین، اتومبیل‌های توریستی و اجاره‌ای را هم تحت پوشش بیمه خود قرار دهند. به کمک ردیاب می‌توان بر موقعیت دقیق خودروهای اجاره‌ای و نحوه‌ استفاده از آن‌ها نظارت داشت و به این ترتیب جلوی آسیب‌ها و خطرات پیش‌بینی نشده را گرفت.

همچنین اگر خودروی بیمه‌شده تصادف کند، شرکت بیمه به کمک ردیاب جی پی اس می‌تواند دریابد که مقصر در تصادف چه کسی بوده است. ردیاب خودرو با در اختیار گذاشتن اطلاعات دقیق در مورد سرعت هنگام رانندگی و مسیر حرکت، مقصر تصادف را مشخص می‌کند.

استفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت بیمهاستفاده از ردیاب جی پی اس در صنعت بیمه

بیمه مبتنی بر مصرف خودرو چیست؟

یکی از جدیدترین کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنعت بیمه، استفاده از آن برای بیمه مبتنی بر مصرف خودرو است. این نوع بیمه چند سالی است که در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا، انگلیس و استرالیا اجرایی شده است.

در بیمه‌های سنتی خودرو، اگر ماشین برای چند سال متمادی بدون تصادف باشد، شرکت بیمه تخفیف‌هایی برای صاحب خودرو در نظر می‌گیرد؛ این نوع تخفیف ایرادهای زیادی دارد، به عنوان مثال برای این که شرکت بیمه یک راننده را جزو رانندگان خوب محسوب کند، باید چند سال متمادی زمان بگذرد.

ممکن است در این مدت، صاحب خودرو تصمیم به تغییر ماشین خود بگیرد که در این صورت تمام تخفیف‌های او از بین می‌رود. این ایرادها در بیمه سنتی به این دلیل است که بیمه‌ها تنها بر اساس مدت زمان مشخصی انجام می‌شود و یک خودرو برای مثال به مدت یک سال بیمه است.

در بیمه مبتنی بر مصرف، هزینه‌ی بیمه بر اساس مقدار کیلومتری است که فرد رانندگی می‌کند. البته فاکتورهای دیگری مانند نحوه‌ رانندگی، مدت زمان رانندگی، محل رانندگی و دیگر عوامل هم مهم است و بیمه بر اساس آن‌ها محاسبه می‌شود.

این نوع بیمه‌ جدید انواع مختلفی دارد و در ساده‌ترین نوع آن، هزینه‌ی بیمه بر اساس میزان مسافت پیموده شده تعیین می‌شود. در بیمه‌های دیگر اطلاعاتی مانند میزان سرعت وسیله‌نقلیه، میزان شتاب، تعداد ترمز، ساعت‌های رانندگی و ... نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس آن برای رانندگانی که عملکرد بهتری دارند، تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

ردیاب جی پی اس خودرو بهترین وسیله برای این کارکرد است. این ابزار کاربردی، اطلاعات مهمی در مورد موقعیت خودرو، سرعت، میزان و مکان توقف، شتاب خودرو، زمان‌های رانندگی به شرکت بیمه ارائه می‌دهد و بیمه می‌تواند با بررسی گزارش‌ها و سوابق، بهترین راننده را ارزیابی کند.

نقش جی پی اس و ردیاب در صنعت بیمهنقش جی پی اس و ردیاب در صنعت بیمه

مزایای بیمه خودرو مبتنی بر مصرف چیست؟

این نوع بیمه ضمن این که محاسبه تخفیف برای رانندگان را عادلانه‌تر می‌کند، این موقعیت را به وجود می‌آورد که راننده از خودروی خود فقط در زمان‌های ضروری استفاده کند. با وجود این بیمه، دیگر نیازی نیست که صاحب خودرو چند سال منتظر بماند تا تخفیف دریافت کند.

کلام پایانی

ردیاب جی پی اس وایزر در صنعت بیمه مانند بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد و به بهبود امور کمک می‌کند. با کمک ردیاب، شرکت بیمه می‌تواند خودروی مسروقه‌ تحت پوشش خود را بازیابی کند و به این ترتیب از هزینه‌های ناشی از سرقت خودرو بکاهد. علاوه بر این، با استفاده از بیمه خودرو مبتنی بر سوخت، تخفیف بیمه‌ای عادلانه‌تر خواهد بود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE