مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن های قطار

14 بهمن ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

برخی از مردم تصور می‌کنند که قطارها ممکن است به دلیل پایین آمدن گیت‌های راه‌ آهن بعد از عبور قطار، وسایل نقلیه‌ی ایمنی برای سفر نباشند. اما هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند که قطار هنوز یک وسیله‌ی حمل و نقل قابل اعتماد و کارآمد برای جابجایی محموله‌های سنگین و حجیم در مسافت‌های طولانی و یا سفر مردم است.

اگرچه واگن‌های قطار از قبل برای شما و کالاهایتان ایمن در نظر گرفته می‌شوند، اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه سیستمی کمک می‌کند تا امنیت ریلی برای جان و مال مردم افزایش یابد؟ سیستم‌های ریلی در سراسر جهان از ردیاب GPS برای ردیابی حرکت لوکوموتیوها و واگن‌های ریلی و تعمیر و نگهداری آن‌ها استفاده می‌کنند.

این فناوری به کاهش تصادفات، کاهش تاخیرهای قطار و هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کند و در عین حال ظرفیت مسیر، رضایت مشتری و اثربخشی هزینه را افزایش می دهد. اما این تنها بخشی از مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار است. در ان مطلب تصمیم داریم به بررسی مزیت‌های استفاده از ردیاب GPS برای واگن‌های قطار بپردازیم. با ما همراه باشید.

استفاده از جی پی اس برای واگن های قطاراستفاده از جی پی اس برای واگن های قطار

مختصری درباره ردیاب جی پی اس و کاربرد آن

فناوری GPS در زندگی مدرن تقریباً در همه جا وجود دارد. بسیاری از ما هر روز بدون آن که بدانیم یا به وجود آن فکر کنیم، از این تکنولوژی استفاده می‌کنیم. جی پی اس مخفف واژه Global Positioning System به معنای سیستم موقعیت‌یاب جهانی است. این سیستم شامل دو بخش است:

  • مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که به دور زمین می‌چرخند.
  • دستگاه‌هایی که می‌توانند به تعیین موقعیت مکانی یک شی یا یک شخص کمک کنند.

فناوری GPS که ابتدا در دهه 1960 میلادی برای کاربردهای نظامی توسعه یافت، سرانجام در سال 1983 برای استفاده عمومی در دسترس قرار گرفت و پیشرفت‌ها و موارد استفاده از آن در طول دهه‌ها افزایش یافت. این روزها GPS کاربردهای مختلفی دارد، از تمرینات نظامی در سراسر جهان گرفته تا حفظ امنیت وسایل نقلیه از جمله قطارها، ماشین‌ها و سایر وسایل. در ادامه خواهیم دید که چرا از ردیاب جی پی اس برای حفظ ایمنی واگن‌های قطار استفاده می‌شود.

دیگر مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش دنبال نمایید

8 مزیت ردیابی در خودروهای حمل پسماند شهری

بهترین جی پی اس مناسب برای خودروی دنا و دنا پلاس کدام است؟

ردیاب خودروی مناسب برای ماشین ساینا و ویژگی ها و مشخصات آن

چرا برای قطارها از ردیاب جی پی اس استفاده می‌شود؟

پیش از آن که به بررسی مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار بپردازیم، بهتر است چند نمونه از فجایعی را بررسی کنیم که در سال‌های مختلف رخ داده‌اند و نهادهای قانون‌ گذار در سراسر دنیا را متقاعد کرده‌اند که اقدامات امنیتی را تشدید و سیستم های ردیابی را تقویت کنند. این حوادث عبارتند از:

فاجعه راه آهن شهر

در 6 ژوئیه 2013 میلادی، در شهر کوچک لک-مگانتیک در شرق کبک کانادا، یک قطار از ریل خارج شد و 47 نفر خود را از دست دادند. این قطار که حامل نفت خام بود، در شهر لاک مگانتیک از ریل خارج شد و انفجاری مهیب رخ داد. این انفجار باعث شد تا بیش از 2000 نفر از شهر تخلیه شوند؛ ده‌ها خانه ویران شد. بیش از 40 ساختمان از جمله کتابخانه عمومی از بین رفت و میلیون‌ها لیتر نفت به زمین‌ها و رودخانه‌ی مجاور نفوذ کرد.

دلایل استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن قطاردلایل استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن قطار

تصادف قطار باری شهر Viareggio

اندکی پس از نیمه شب، در شهر کوچک ویارجیو ایتالیا، یک قطار باری مملو از گاز پر از بوتان و پروپان، از ریل خارج شد. این حادثه باعث انفجار و آتش‌سوزی شد و ۱۲ کشته و ۵۰ نفر مجروح برجا گذاشت. حدود 1000 نفر برای احتیاط از خانه های خود تخلیه شده بودند.

دو مهندس این قطار که فقط به طور جزئی مجروح شده بودند، در بیمارستان تحت بازجویی قرار گرفتند؛ آنها اذعان داشتند که در فاصله 200 متری خارج از ایستگاه، کمی قبل از اینکه قسمت عقب قطار از ریل خارج شود، ضربه را احساس کرده بودند. خروج قطار از ریل ممکن است به دلیل آسیب به ریل یا مشکل در سیستم ترمز قطار باشد. این دو حادثه تنها نمونه‌ای از حوادثی است که برای قطارها اتفاق افتاده است. در ادامه خواهیم دید که مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار چیست و چگونه از این حوادث جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از ردیاب GPS برای قطارها

از GPS و سایر سیستم‌های ماهواره‌ای مدت‌هاست به عنوان وسیله‌ای موثر برای ردیابی قطارها، ارسال فوری اطلاعات و آگاه کردن مسافران استفاده می‌شود؛ مسافرانی که از تاخیر قطار ناراضی هستند و دوست دارند بدانند که قطار چه زمانی آماده‌ی حرکت است. سیستم‌های اطلاع‌رسانی قدیمی مانند اعلام از بلندگوها دیگر کارایی ندارند و مسافران را قانع نمی‌کنند.

با این حال، استفاده از سیستم‌های ردیابی مبتنی بر ماهواره، یعنی ردیاب‌های جی پی اس، فقط محدود به اطلاع دادن تاخیر قطارها نیست. این سیستم‌ها برای جلوگیری از حوادث و تصادف قطارها بسیار ضروری هستند. در ادامه با مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار آشنا خواهیم شد.

افزایش قابلیت پیگیری و مشاهده حرکت قطار

یکی از مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار، قبل از هر چیز، امکان پیگیری و مشاهده‌ی دقیق‌تر قطار از سوی مدیریت ناوگان است. به‌روزرسانی‌های مکان و مشاهده‌ی حرکت واگن‌های قطار در لحظه در دسترس و از طریق یک سیستم ردیابی نقشه‌ی زنده قابل مشاهده هستند. این قابلیت شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به راحتی بتوانند قطار را موقعیت‌یابی کنند و وضعیت تحویل کالاها را ردیابی کنند.

به کمک تکنولوژی ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار، کارمندان و کارکنان راه آهن می‌توانند با موفقیت از ذخیره‌سازی ایمن کالاها اطمینان حاصل کنند، و همچنین کالاهای مفقوده را به‌طور مؤثر پیدا کنند. هنگامی که کالا تحویل داده شد یا به مکان خاصی رسید، با یک پیام کوتاه به مدیر اطلاع داده می‌شود.

به طور کلی، نظارت بر کالاهایی که با قطار حمل می‌شوند، باعث افزایش امنیت و حفظ ایمنی محصولات حین حمل می‌شود. به طور کلی، وجود ردیاب جی پی اس بر روی قطار به مدیران ناوگان کمک می‌کند تا از تحویل به موقع کالاها اطمینان حاصل کنند، سرقت را به حداقل برسانند، و دید کلی نسبت به نحوه‌ی حمل کالاها داشته باشند تا بتوانند تصمیم‌گیری بهتری حاصل کنند.

مزایای استفاده از ردیاب برای واگن قطارهامزایای استفاده از ردیاب برای واگن قطارها

کنترل سرعت و رفتار راننده لوکوموتیو

اطلاعات واگن قطار مانند مکان، سرعت، شتاب، ترمز، دور بر دقیقه، بهره‌وری سوخت و داده‌های موتور از جمله اطلاعات حیاتی و مهمی است که ردیاب جی پی اس جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند. سیستم ردیابی این امکان را به مدیران ناوگان می‌دهد که در صورت نقض محدودیت‌های از پیش تعریف شده توسط راننده‌ی قطار، این داده‌ها را به طور خودکار دریافت کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

ردیابی این داده‌های دریافتی از ردیاب جی پی اس واگن‌های قطار برای جلوگیری از فرسودگی غیرضروری و خطرات واگن ریلی به دلیل عادت‌های اشتباه در هنگام رانندگی ضروری است. دستگاه‌های ردیاب GPS برای واگن‌های قطار اهمیت بسیاری جهت کنترل سرعت و رفتار راننده دارند.

نظارت بر کالاها و دارایی

مزایای استفاده از ردیاب‌های برای واگن‌های قطار تنها محدود به خود قطار نیست، بلکه محموله‌های آن نیز تحت نظارت قرار می‌گیرند. با نصب ردیاب GPS بر روی قطارها، می توان از گم شدن یا دزدیده شدن اقلام جلوگیری کرد. علاوه بر این، ردیاب جی پی اس این امکان را نیز فراهم می‌کند که پس از تحویل کالا، زمان رسیدن کالا به مقصد به طور خودکار در سیستم ثبت شود و توسط کاربران مجاز از راه دور قابل مشاهده باشد. به این ترتیب می‌توان از ایمن رسیدن کالاهای حمل شده با قطار به مقصد اطمینان حاصل نمود.

برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری

پیش‌بینی زمان تعمیر و نگهداری که یکی از مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های ریلی است، به سازمان‌های لجستیک اجازه می‌دهد تا بر واگن‌های ریلی نظارت و مسائل کیفی و تعمیرات آتی را پیش‌بینی کنند. در صورتی که تعمیرات لازم واگن‌ها طبق برنامه انجام شوند، اختلالات و تصادفات حین حرکت قطار به حداقل می‌رسند – به این ترتیب، مسئولین مجبور نخواهند بود تا برای خرابی‌های ناگهانی و غیرمنتظره‌ی قطارها و تاخیر حرکت آن‌ها در برابر مسافران پاسخگو باشند. ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار با ارائه‌ی اطلاعات دقیق درباره‌ی زمان مناسب برای تعمیر قطعات قطار و نگهداری صحیح آن‌ها، کمک زیادی به کاهش هزینه‌های تعمیر واگن‌ها خواهد کرد.

تعمیر و نگهداری از پیش برنامه‌ریزی شده همچنین می‌تواند با ارائه‌ی پیش‌بینی‌های دقیق از مشکلات احتمالی آتی و برنامه‌ریزی دقیق برای تعمیر قطعات، هزینه‌های اضافه کاری پرسنل و تعمیرکاران را کاهش دهد. ضمن این که با کاهش تعمیرات و نگهداری‌های طولانی و زمان‌بر، ناوگان قطار بیشتر در دسترس خواهند بود.

کنترل وضعیت محموله‌ها

برخی از کارخانه‌ها به طور منظم محموله‌هایی شامل کالاهای فاسد شدنی یا حساس را دریافت می کنند که فقط برای مدت کوتاهی تازه می مانند و یا برای حفظ کیفیت به شرایط محیطی خاصی نیاز دارند. یکی از مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار این است که به کمک آن، از طریق دیتالاگر دما و رطوبت و سنسور شوک، می‌توان محصولات غذایی یا دارویی حساس به دما، رطوبت و ضربه را حمل کرد. رطوبت محل نگهداری، دمای کالا و میزان شوک و لرزش این کالاها حین حمل و نقل به کمک ردیاب جی پی اس قابل کنترل است. با اطلاع سریع از تغییر دما و رطوبت واگن قطار حین حمل، می‌توانید خیلی سریع به علت مشکل پی ببرید و تنظیم دما را انجام دهید.

دلایل استفاده از ردیاب برای قطاردلایل استفاده از ردیاب برای قطار

کاهش مصرف سوخت قطار

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که شرکت‌های فعال در صنایع حمل و نقل، کاهش قابل توجه مصرف سوخت را به عنوان بزرگترین مزیت ردیاب GPS گزارش کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار این است که گزینه‌های مسیر بهتر و کوتاهتری را برای رانندگان لوکوموتیو فراهم می‌کند.

انتخاب مسیرهای کوتاه و مناسب، حرکت قطار را کارآمدتر می‌کند و در زمان و هزینه شرکت‌های راه‌آهن صرفه جویی می‌شود. با انجام این کار، واگن‌های ریلی با ردیابی GPS می‌توانند هزینه‌های غیرضروری را حذف کنند و طی کردن مسیرهای بیهوده را کاهش دهند. این امر زمانی که راننده‌ی قطار در مسیر صرف می‌کند را کاهش می دهد و در نتیجه تحویل کالا سریع‌تر انجام خواهد شد و هزینه‌ی سوخت کمتر می شود.

ردیاب جی پی اس و کاهش میزان سرقت

در حال حاضر، یکی از بزرگترین زمینه‌های مورد علاقه‌ی شرکت‌ها در صنایع مختلف، کاهش سرقت اموال یا محصولات است. با استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار، صنعت راه‌آهن می‌تواند اقدامات پیشگیرانه را اجرا کند و با حداقل سرمایه‌گذاری، سرقت کالا و اموال را کاهش دهد.

ویژگی ژئوفنسینگ یا محدودیت جغرافیایی حرکت در ردیاب‌های GPS این امکان را برای مدیران ناوگان فراهم می‌کند که در صورت سرقت کالاهایی که قطار حمل می‌کند، با اطلاع رسانی فوری خارج شدن کالاها از محدوده‌ی جغرافیایی از پیش تعیین شده، جلوی سرقت گرفته شود و مکان کالاهای به سرقت رفته مشخص شود. علاوه بر این، ردیاب جی پی اس واگن‌ها هر زمان که قطار وارد محوطه‌ی راه‌آهن شود یا از آن خارج شود، می‌تواند به اپراتورها هشدار دهد.

جلوگیری از حوادث و تصادفات

پس از فاجعه‌ی مترولینک در سال 2008 که منجر به کشته شدن 25 مسافر و مجروح شدن 135 نفر شد، کنگره‌ی ایالات متحده لایحه‌ای را برای تقویت سیستم‌های ردیابی جی پی اس در قطارها اجرا کرد. شرکت‌های مختلف سازنده‌ی دستگاه‌های GPS برای مطابقت با قانون بهبود ایمنی ریلی در سال 2008، فناوری ردیابی جی پی اس موجود را برای ارائه سیستم های کنترل دقیق قطار (PTC)، که توسط دولت ایالات متحده الزامی شده بود، تقویت کردند.

دستگاه‌های ردیاب جی پی اس فعلی سیگنال‌های حداکثر چهار ماهواره‌ی GPS را به یک گیرنده منتقل می‌کنند. رایانه‌های داخلی، داده‌های جی پی اس را دریافت می‌کنند و می‌توانند حرکت قطار را به‌طور خودکار کنترل کنند و از هر حرکتی که طبق اطلاعات به‌روز سفر ناامن است، جلوگیری کنند.

بهبود روابط با مشتریان

یکی از اشتباهات اکثر کسب و کارها این است که مدام در تلاشند تا مشتریان جدید جذب کنند و در عین حال از مشتریان قدیمی غافل می‌شوند. این موضوع اغلب منجر به عدم رضایت مشتریان می‌شود. با استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار، شرکت‌ها می توانند مشتریان جدید و قدیمی را اولویت بندی کنند.

واگن‌های قطار می‌توانند همیشه کالاها را به موقع تحویل دهند، گزارش‌های به موقع از وضعیت کالا ارسال کنند، با نظارت بیشتر از آسیب به کالاهای مشتریان جلوگیری کنند، اطمینان حاصل کنند که در صورت تاخیر می‌توانند به مشتریان پاسخ دهند، زمان تقریبی تحویل کالا را برای مشتریان محاسبه کنند، و بنابراین رضایت مشتریان را به دست آورند و روابط با مشتریان را بهبود ببخشند.

استفاده از ردیاب برای واگن قطارهااستفاده از ردیاب برای واگن قطارها

نتیجه‌ گیری

در این مطللب با مزایای استفاده از ردیاب GPS برای قطارها آشنا شدیم. بدون شک، ردیاب GPS کار را برای لوکوموتیوران‌ها آسان‌تر می‌کند و رضایت مشتریان را نیز در پی دارد. اگر شرکت‌های خصوصی می‌خواهند ایمنی را برای قطارهای خود ایجاد کنند، باید از مزایای استفاده از ردیاب جی پی اس برای واگن‌های قطار خود بهره ببرند. با مراجعه به وب سایت وایزر، علاوه بر اینکه با انواع ردیاب های جی پی اس این مجموعه آشنا خواهید شد، می توانید اطلاعات کافی در خصوص قیمت جی پی اس وایزر را نیز بدست آورید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE