ردیاب کامیونت یخچالدار چیست

30 آذر ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

اگر در طول روز سفرهای بین جادّه‌ای دارید و یا تا به حال از شهری به شهر دیگر سفر کرده‌ باشید، احتمالاً کامیونت‌ها و تریلرهای حمل مواد غذایی را حین سفر مشاهده کرده‌اید که محموله‌ های خود را از شهری به شهر دیگر یا از نقطه‌ای از شهر به نقطه‌ای دیگر جابه‌جا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ های این وسایل‌نقلیه، سلامت محموله‌ ها است زیرا مواد غذایی و کشاورزی و همچنین مواد دارویی باید در دمای معینی نگهداری و حمل شوند تا از فاسد شدن در امان بمانند. به همین دلیل، برای حمل مواد غذایی و دارویی نیاز به وسایل نقلیه‌ای است که مجهز به یخچال صنعتی باشند تا این مواد در زمان حمل فاسد نشوند.

اما آیا صرفاً داشتن یخچال تضمین‌کننده‌ی حفظ دمای مناسب برای این مواد است؟ البته نظارت بر دما نیز بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل مواد غذایی و دارویی را تشکیل می‌دهد. این نظارت با استفاده از ابزاری حرفه‌ای به نام ردیاب مجهز به سنسور دما انجام می‌شود. اگر دوست دارید که با این ابزار دقیق و نوین بیشتر آشنا شوید و بدانید که ردیاب کامیونت یخچالدار چیست، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تصویری از کامیونت یخچالدارتصویری از کامیونت یخچالدار

کامیونت یخچالدار چیست و با چه چالش‌هایی مواجه است؟

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت حمل و نقل، به ندرت پیش می‌آید که شهر یا استانی، حتی در نقاط دوردست کشور، با مشکل عدم وجود موادغذایی و دارویی  مواجه باشد. در گذشته اگر قرار بود مواد دارویی یا گوشت، سبزی، میوه و مواد غذایی تازه از شهری به شهر دیگر برود، مشکل فاسد شدن مواد حین حمل اجتناب‌ناپذیر بود.

اما در سال 1925 با معرفی اولین کامیون‌ها و کامیونت‌های یخچالدار، حمل سالم این مواد به راحتی امکانپذیر شد. این کامیونت‌ها در واقع مجهز به یک یخچال عایق شده‌ای هستند که دمای هوا در آن‌ها مطابق با دمای مناسب برای محموله‌ها است. با این حال، نظارت دقیق بر کامیونت‌های یخچالدار ضروری است زیرا ممکن است یخچال حین حمل با مشکلاتی مواجه شود که دمای تنظیم شده در آن با مشکل مواجه شود. علاوه بر این، ماشین‌های حمل یخچالدار با چالش‌هایی نیز مواجهند که عبارتند از:

  • ممنوعیت ورود به محفظه‌ی یخچال کامیونت برای افراد متفرقه؛
  • ضرورت رعایت زنجیره سرد و گرم هوا حین حمل مواد؛
  • اهمیت کنترل دائم و لحظه‌ای یخچال؛
  • عدم استفاده‌ی راننده از کامیونت یخچالدار به منظور انجام کارها شخصی حین حمل بار؛
  • عدم استفاده‌ی افراد متفرقه از کامیونت حمل بار؛
  • ضرورت ایمنی در برابر سرقت محموله‌ها و کامیونت.

این چالش‌ها تا زمانی که تکنولوژی ردیاب به بازار خودرو معرفی شود، مشکلاتی بزرگ محسوب می‌شدند. با افزایش استفاده از ردیاب‌های GPS تمامی مشکلات این‌چنینی در کامیونت‌های یخچالدار حین حمل بار برطرف شد. در ادامه با این ابزار کاربردی برای کامیونت‌های حمل بار بیشتر آشنا می‌شویم.

کامیونت یخچالدار چیست؟

کامیونت یخچالدار چیست؟

آشنایی با ردیاب کامیونت یخچالدار

واژه‌ی ردیاب جی پی اس برای بسیاری از ما واژه‌ای آشنا است. شاید تصورمان از این واژه، ابزاری باشد که برای ردگیری و موقعیت‌یابی استفاده می‌شود. اما باید گفت که موقعیت‌یابی اگرچه کاربرد اصلی ردیاب GPS محسوب می‌شود ولی تنها کاربرد آن نیست.

ردیاب جی پی اس ماشین ابزاری کاربردی است که با نصب آن روی انواع ماشین می‌توان لحظه‌ به‌ لحظه از موقعیت آن خودرو مطمئن شد و در واقع می‌توان از آن به عنوان ابزار ضد سرقت حرفه‌ای استفاده کرد. یکی از قابلیت‌های ردیاب‌ها، امکان نصب انواع سنسور و لوازم جانبی ردیاب از جمله سنسور دما بر روی آن است. این ویژگی برا تریلرها و کامیونت‌های حمل مواد غذایی، دارویی و کشاورزی بسیار کاربردی است.

ردیاب کامیونت یخچالدار یکی از انواع ردیابی است که عملکرد آن شبیه سایر ردیاب‌ها است، با این تفاوت که با نصب آن بر روی ماشین‌های حمل مواد غذایی می‌توان علاوه بر استفاده از کاربردهای رایج ردیاب‌ها و عملکرد ضد سرقت آن، دمای ماشین را حین حمل بار به صورت لحظه‌ای کنترل کرد.

سنسورهای دمایی که به دستگاه ردیاب کامیونت یخچالدار متصل هستند، به صاحب کامیونت یا مدیر ناوگان حمل مواد این امکان را می دهند تا دمای ایده‌آلی را برای ردیاب دارای سنسور تعریف کنند و در صورتی که درجه‌ی حرارت از دمای تعریف شده بالاتر یا پایین‌تر رفت، بلافاصله هشداری را دریافت کنند تا بتوانند علت را بررسی و از فاسد شدن مواد حین حمل جلوگیری کنند.

در واقع در خودروهای یخچالدار که کالاهای سرد، منجمد یا فسادپذیر را حمل می‌کنند، وجود یک سیستم قابل اطمینان و دقیق نظارت بر دما می تواند بسیار ارزشمند باشد و از بروز آسیب‌های مالی و جانی جلوگیری کند. ردیاب کامیونت نه تنها جان راننده را از خطراتی مانند گم کردن مسیر، راهزنی و سرقت خودرو در امان نگه می‌دارد و نصب آن هزینه‌های ناشی از مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، بلکه در صورت بروز مشکل حین حمل مواد غذایی و دارویی، هشدارهای دما این امکان را به راننده و مدیر ناوگان می‌دهند که برای محافظت از محموله‌ها و کاهش تلفات، اقدام فوری انجام دهند.

آشنایی با ردیاب کامیونت یخچالدارآشنایی با ردیاب کامیونت یخچالدار

نحوه‌ی کار ردیاب کامیونت یخچالدار چگونه است؟

ردیاب کامیونت یخچالدار از نظر نحوه‌ی کار تفاوتی با سایر ردیاب‌های خودرو ندارد. نحوه‌ی کار این ردیاب نیز به این صورت است که آن را در قسمتی از کامیونت نصب می‌کنند و با نصب آن، ردیاب به سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) متصل می‌شود. سیستم جی پی اس از ماهواره‌هایی تشکیل شده است که در مدار زمین در گردشند.

این ماهواره‌ها اطلاعات دقیق کامیونت را که دستگاه ردیاب بر روی آن نصب است، مخابره می‌کنند. ردیاب کامیونت یخچالدار علاوه بر این که موقعیت دقیق خودروی حمل را در هر لحظه نشان می‌دهد، مجهز به سنسور دما نیز هست. این سنسور دمای یخچال را با دقت بالا اندازه‌گیری می‌کند و در صورتی که تغییر دما به وجود بیاید، هشداری به صورت پیامک به صاحب خودرو و یا مدیر ناوگان ارسال می‌کند. این عملکرد ردیاب موجب می‌شود که تدابیر لازم برای عیب‌یابی انجام شود و از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری شود.

نحوه‌ی کار ردیاب کامیونت یخچالدارنحوه‌ی کار ردیاب کامیونت یخچالدار

چرا باید برای کامیونت‌های یخچالدار از ردیاب جی پی اس استفاده شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم، کامیونت‌های یخچالدار مخصوص حمل مواد غذایی و دارویی هستند. این مواد نسبت به تغییرات دما حساسیت زیادی دارند و در صورت هر گونه افزایش یا کاهش دما، فاسد می‌شوند. این فاسد شدن می‌تواند علاوه بر خسارت‌های مالی، آسیب‌های جانی نیز به مصرف‌کنندگان وارد آورد. به همین دلیل، مانیتورینگ دما و نظارت دقیق بر خودروهای حمل امری ضروری است.

دماسنج‌های معمولی از این نظر گزینه مناسبی برای استفاده‌ی کامیونت‌های یخچالدار نیستند که فقط دما را نشان می‌دهند و در صورت تغییر دما امکان ارسال آلارم را ندارند. علاوه بر این، دماسنج‌ها قادر به ارائه گزارش دقیق و لحظه‌ای نیستند. به همین دلیل باید ابزاری حرفه‌ای برای اندازه‌گیری دمای داخل یخچال حمل استفاده کرد. ردیاب‌های مجهز به سنسور دما بهترین گزینه برای اندازه‌گیری دمای کامیونت‌های یخچالدار و مانیتورینگ هستند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

نصب ردیاب خودرو به شهرداری ها چه کمکی می کند

فواید نصب ردیاب خودرو بر روی آمبولانس های بیمارستان

ردیاب خودرو وسیله ای برای کمک به والدین جهت محافظت از فرزندان

کاربرد ردیاب کامیونت یخچالدار چیست؟

این ردیاب علاوه بر این که تمامی امکانات یک ردیاب حرفه‌ای را برای کامیونت یخچالدار فراهم می‌کند، به کمک سنسور دما، امکان نظارت بر دما را نیز فراهم می‌کند. از مهم‌ترین کاربردهای ردیاب کامیونت یخچالدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشان دادن موقعیت کامیونت به صورت لحظه‌ای در هر نقطه از کره‌ی زمین (این ویژگی به‌خصوص در زمان سرقت کامیونت مفید است و به یافتن هر چه زودتر خودرو و محموله‌ی آن کمک می‌کند)؛
    امکان کنترل کامیونت از راه دور با ارسال یک پیامک و خاموش کردن آن حین حرکت (این ویژگی نیز یکی از کاربردهای ضد سرقت ردیاب کامیونت یخچالدار است که موجب می‌شود سارق حین سرقت از حرکت متوقف شود)؛
  • امکان نظارت کامل بر عملکرد راننده و بررسی رفتارهای او حین انجام ماموریت؛
  • امکان نظارت بر توقف‌ها، مدت زمان توقف و محل توقف (این ویژگی مانع از این می‌شود که راننده از کامیونت برای کارهای شخصی و توقف‌های بی‌مورد استفاده کند)؛
  • امکان تعریف محدوده‌ی مجاز برای حرکت (قابلیت جئوفنسینگ) و ارسال هشدار در صورت عبور از محدوده‌های جغرافیایی مجاز؛
  • امکان تعریف محدوده‌ی سرعت مجاز و  ارسال هشدار در صورت تخطی؛
  • ارائه‌ی گزارش لحظه‌ای و نقطه‌به‌نقطه دمای کامیونت؛
  • گزارش میزان کارکرد خودرو در محدوده‌های دمایی گوناگون و بازه‌های مختلف زمانی؛
  • گزارش دمای یخچال نسبت به محدوده‌ جغرافیایی.

این موارد بخشی از قابلیت‌های ردیاب کامیونت یخچالدار است. این ابزار کاربردی، قابلیت‌های بسیار دیگری نیز دارد که به صاحب خودرو و مدیر ناوگان امکان افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های اضافی را می‌دهد.

استفاده کامیونت‌های یخچالدار از ردیاب جی پی اساستفاده کامیونت‌های یخچالدار از ردیاب جی پی اس

بهترین ردیاب کامیونت یخچالدار

اکنون که با کارایی و عملکرد ردیاب ماشین‌های یخچالدار حمل مواد غذایی و دارویی آشنا شدیم، مسئله‌ی مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که کدام ردیاب را برای کامیونت خریداری کنیم که ماندگاری و طول عمر بالایی داشته باشد. اگر تصمیم به خرید یک ردیاب خوب برای کامیونت یخچالدار دارید، توصیه می‌کنیم که حتماً انتخابتان را از میان برندهای معتبر و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب انجام دهید.

بسیاری از ردیاب‌ها با عنوان ردیاب ارزان برای ماشین‌های یخچالدار به فروش می‌رسند که نه تنها در موارد اضطراری کمکی نمی‌کنند، بلکه به دلیل خطا در اندازه‌ گیری دما خسارت‌های مالی و جانی بسیاری را به وجود می‌آورند. کیفیت بالا، دقت زیاد در اندازه‌گیری دما، ارائه‌ی گزارش‌های دقیق و مناسب، امکان ذخیره‌ی اطلاعات و قابلیت کنترل از راه دور مهم‌ترین ویژگی‌های یک ردیاب مناسب برای کامیونت یخچالدار است.

نتیجه‌گیری

همان طور که ملاحظه کردید، ماشین‌ها و کامیونت‌های حمل مواد غذایی و دارویی اهمیت زیادی در حفظ سلامت محموله‌ها دارند و در صورتی که یخچال‌های این ماشین‌ها حین حمل دچار مشکل شود و دمای هوا در آن پایدار و ایده‌آل نباشد، می‌تواند آسیب‌های مالی و جانی به بار آورد.

در این مطلب به بررسی کامل این موضوع پرداختیم که ردیاب کامیونت یخچالدار چیست و چه کاربردهایی دارد. امیدواریم با در نظر گرفتن مهم‌ترین ویژگی‌های یک ردیاب خوب برای کامیونت یخچالدار، بتوانید از میان انواع برندهای ردیاب، انتخابی مناسب داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE