نحوه عملکرد ردیاب پلیس به چه صورت می باشد

02 مرداد ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

پلیس در تمامی کشورهای دنیا یکی از مهم‌ترین نیروهای برقراری امنیت و نظم محسوب می‌شود که نیاز است تا برای مقابله با انواع تهدیدها، به آخرین تکنولوژی‌های روز در برقراری امنیت مجهز باشد. ردیاب‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای امنیتی هم برای نیروهای پلیس و هم کاربران عمومی محسوب می‌شود. آیا با ردیاب پلیس آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید نحوه عملکرد ردیاب پلیس به چه صورت است؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا همه چیز را در مورد ردیاب پلیس و نحوه کار آن بیان کنیم.

ردیاب پلیس چیست؟

پیش از آن که به سراغ تعریف ردیاب پلیس برویم، ابتدا بهتر است نگاهی به ردیاب‌ها و تاریخچه آن‌ها داشته باشیم. ردیاب وسیله کوچکی است که ابتدا در سال 1960 در آمریکا با هدف استفاده در مصارف نظامی به وجود آمد و سپس در سال 1980 برای مصارف عمومی در دسترس قرار گرفت. این ابزار کاربردی در بسیاری از مشاغل از جمله نیروهای امنیتی و پلیس استفاده می‌شود. به کمک این دستگاه، اطلاعات وسیله یا شخصی که GPS به آن متصل شده است، به صورت لحظه‌ای مخابره می‌شود.

GPS پلیس یا ردیاب پلیس نیز تفاوت چندانی با ردیاب معمولی ندارد. ردیاب پلیس ابزاری پیشرفته، حرفه‌ای و دقیق است که نیروی انتظامی از آن به دلایل مختلفی از جمله موقعیت‌یابی نیروهای خود، موقعیت‌یابی مجرمین، مشخص کردن مسیر در زمان تعقیب و گریز مجرمین، یافتن سارقین و ... استفاده می‌کند. ردیاب پلیس امکانات بسیاری را فراهم می‌کند. برخی از ردیاب‌های پلیس مجهز به دستگاه شنود هستند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها برای تامین امنیت نیروهای انتظامی اهمیت زیادی دارد.

ردیاب پلیس و کاربردهای آن

ردیاب پلیس و کاربردهای آن

دیگر مقالات ردیاب وایزر را در این بخش دنبال نمایید

عملکرد ردیاب خودرو

استفاده از GPS خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟

نحوه عملکرد ردیاب های آنتنی به چه صورت است؟

چرا از ردیاب پلیس استفاده می‌شود؟

ردیاب‌ها یکی از ابزارهای کاربردی در زندگی انسان امروزی هستند و بسیاری از ما برای حفاظت از خودرو یا سایر وسایل قیمتی خود از ردیاب استفاده می‌کنیم. این ابزار ایمنی نزد مهم‌ترین ارگان برقراری امنیت یعنی پلیس نیز کاربرد دارد. مهم‌ترین وظیفه پلیس تامین امنیت و نظم در جامعه است.

اداره پلیس باید برای رسیدن به این هدف خود، ابتدا امنیت کاملی برای نیروهای خود فراهم کند. دستگاه GPS اطلاعات ضروری و مورد نیاز را به صورت لحظه‌ای و آنلاین به پلیس منتقل می‌کند و در صورت بروز هر گونه مشکل و جرم به صورت آنلاین مراکز کنترل پلیس را آگاه می‌کند.

دلایل استفاده از ردیاب پلیسدلایل استفاده از ردیاب پلیس

کاربردها و نحوه عملکرد ردیاب پلیس

 به طور کلی، اساس عملکرد بسیاری از دستگاه‌های ردیاب (نه تمامی ردیاب‌ها) این گونه است که با اتصال به ماهواره‌های موجود در مدار زمین، اطلاعات لازم از جمله موقعیت دقیق را مخابره می‌کنند. ردیاب جی پی اس نیز که ردیابی حرفه‌ای، قوی و بسیار دقیق است با اتصال به ماهواره، جزئیات مورد نیاز را در اختیار پلیس قرار می‌دهد. مهم‌ترین کاربردهای ردیاب پلیس عبارتند از:

  • مهم‌ترین کاربرد ردیاب برای پلیس استفاده از آن برای عملیات ردیابی مجرمین است. پلیس با اتصال ردیاب به خودروی مجرم یا سایر وسایل همراه همیشگی مجرم، تمامی حرکات او را کنترل می‌کند.
  • در زمان بروز هر گونه مشکل، اداره پلیس به کمک ردیاب می‌تواند نزدیک‌ترین ماشین پلیس را بیابد و به محل جرم ارسال کند.
  • در صورتی که خودروی پلیس حین انجام وظیفه به سرقت برود، پلیس می‌تواند به کمک ردیاب، خودروی مسروقه را در سریع‌ترین زمان ممکن بیابد.
  • ردیاب پلیس به کمک وصل شدن به ماهواره‌ها، اطلاعات جدید و به‌روز در مورد ترافیک جاده‌ای را به دست می‌آورد و می‌تواند در زمان وقوع جرم، سریع‌تر به محل برسد.
  • در پرونده های جنایی، پلیس با استفاده از ردیاب‌های حرفه‌ای رفت و آمد افراد مظنون پرونده را کنترل و نظارت می‌کند و در صورت نیاز از ردیاب‌های پلیسی مجهز به شنود استفاده می‌کند تا مکالمات را بررسی کند.
  • نیروهای پلیس امنیت از ردیاب برای محافظت از جان افراد مهم و سرشناس و افراد سیاسی از ردیاب استفاده می‌کند. این افراد بیش از سایرین در معرض حملات ناگهانی یا آدم‌ربایی هستند.
  • بسیاری از سارقان و مجرمان زمانی که اولین جرم را به صورت اتفاقی یا آگاهانه مرتکیب می‌شوند، بعد از آزادی از زندان ممکن است که دوباره اقدام به کارهای خلاف قانون کنند. به همین دلیل، پلیس برای کنترل این دسته از مجرمین از ردیاب GPS استفاده می‌کند تا بر رفتار آن‌ها کنترل و نظارت داشته باشد و از بروز جرم‌های جدید توسط آن‌ها جلوگیری کند.

کاربردها و نحوه عملکرد ردیاب پلیسکاربردها و نحوه عملکرد ردیاب پلیس

آیا جی پی اس پلیس فقط مختص به پلیس است؟

بسیاری تصور می‌کنند که استفاده از ردیاب‌ها برای افراد معمولی کاری غیر قانونی است و نمی‌توانند از GPS بر روی وسایل شخصی خود مانند خودرو استفاده کنند. اگرچه ردیاب ابزاری برای ایمنی و تامین امنیت افراد و وسایل است و در حیطه کار پلیس بسیار کاربرد دارد، اما این ابزار فقط مختص پلیس نیست و همه افراد جامعه می‌توانند به کمک ردیاب‌ها جلوی وقوع سرقت را بگیرند.

جلوگیری از سرقت ماشین و موتور سیکلت و یا کنترل و نظارت بر امنیت کودکان، دانش‌آموزان و سالمندان به کمک یک ردیاب خوب امکان‌پذیر است. پلیس همواره به شهروندان توصیه می‌کند که با استفاده از ابزارهای ایمنی قوی، به پلیس در جلوگیری از وقوع جرم کمک کنند. ردیاب یک تکنولوژی جدید است که با امکاناتی که به کاربر ارائه می‌دهد، به او کمک می‌کند تا مانند پلیس از وقوع جرم‌های احتمالی جلوگیری کند یا در زمان وقوع جرم، سارق را متوقف کند.

نتیجه گیری

همان طور که در این مطلب به طور کامل اشاره کردیم، ردیاب پلیس یکی از انواع ردیاب‌ها است که عملکرد آن مانند سایر جی پی اس‌ها است. جی پی اس پلیس با اتصال به ماهواره‌های موجود در اطراف زمین اطلاعات دقیق در مورد سارق یا مجرم را مخابره می‌کند و مانع از پیشروی جرم می‌شود.

علاوه بر این، اداره پلیس با در اختیار داشتن GPS می‌تواند نزدیک‌ترین ماموران را به محل حادثه اعزام کند. امیدواریم با خواندن این مطلب به این موضوع پی برده باشید که هر یک از ما می‌توانیم با مجهز کردن وسایل ارزشمند خود مانند ماشین و موتور سیکلت به ردیاب، مانند پلیس جلوی وقوع جرم را بگیریم و از بروز مشکل و خسارت‌های مالی جلوگیری کنیم.

نحوه عملکرد ردیاب پلیسنحوه عملکرد ردیاب پلیس

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE