نحوه آنتن دهی ردیاب خودرو به چه صورت است

11 خرداد ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

جی پی اس‌ها در عصر جدید یکی از تکنولوژی‌های جدانشدنی از زندگی انسان محسوب می‌شوند. استفاده از جی پی اس ماشین نیز امروزه گسترش زیادی داشته است و تبدیل به یکی از کارآمدترین ابزارها برای صاحبان خودرو شده است. به دلیل اهمیت ضدسرقت ردیاب‌های خودرو، عملکرد صحیح و آنتن‌دهی مناسب آن‌ها برای کاربران بسیار مهم است.

چه عواملی در آنتن‌دهی ردیاب ماشین موثرند؟ آیا با آنتن ردیاب ماشین آشنایی دارید؟ نحوه آنتن دهی ردیاب خودرو به چه صورت است؟ در این مطلب تصمیم داریم تا به این پرسش‌ها پاسخی کامل ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

مختصری در مورد ردیاب خودرو و انواع آن

ردیاب خودرو دستگاهی کوچک و سیم کارت‌خور است با نصب آن بر روی خودرو امنیت خودرو افزایش می‌یابد. این ردیاب‌ها با اتصال به ماهواره‌های مستقر در مدار زمین، اطلاعات را ارسال و دریافت می‌کنند. اتصال به ماهواره‌ها این امکان را برای ردیاب فراهم می‌کند که موقعیت وسیله نقلیه را در هر نقطه‌ای از جهان به صورت لحظه‌ای نشان دهد. به همین دلیل این دستگاه نوین کاربرد ضدسرقت هم دارد و به کمک کنترل از راه دور، امکانات بسیاری را فراهم می‌کند.

جی پی اس خودرو از نظر تامین برق به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • ردیاب سیمی که منبع تامین انرژی آن برق خودرو است و نیازی به شارژ کردن ندارد.
  • ردیاب بی‌سیم یا ردیاب مغناطیسی که به کمک باتری کار می‌کند و نیاز به شارژ در مدت زمان مشخص دارد.

فارغ از نوع ردیاب، همه آن‌ها دارای آنتن داخلی و سیم کارت هستند. علاوه بر آنتن داخلی، برای تقویت آنتن‌دهی، می‌توان آنتن خارجی نیز در خودرو نصب کرد.

نحوه آنتن دهی ردیاب خودرو

نحوه آنتن دهی ردیاب خودرو

چه عواملی در آنتن‌دهی ردیاب ماشین نقش دارند؟

ارسال دقیق داده‌ها و دریافت آن‌ها از ماهواره‌ها، تشخیص حرکات خودرو، ارزیابی سرعت، ارسال دقیق اطلاعات از محل خودرو، ثبت و ضبط اطلاعات در سروری نیازمند آن است که ردیابی قوی و باکیفیت داشته باشید. ردیاب قوی نیازمند آنتن‌دهی قوی است. سه عامل نقش مهمی در آنتن‌دهی مناسب ردیاب دارند:

  • داشتن سیم کارتی با آنتن‌دهی مناسب
  • گیرنده خوب و قوی ماهواره
  • داشتن آنتن تقویت‌کننده ردیاب

اگرچه ردیاب ماشین به تنهایی می‌تواند اطلاعات را دریافت کند، اما برای اطلاعات دقیق به آنتنی برای تقویت جی پی اس ماشین نیاز دارید.

پر بازدیدترین مقالات سایت ردیاب وایزر را در این بخش دنبال نمایید

دزدگیر ماهواره ای مجهز به ردیاب

انواع مختلف ردیاب های شخصی را می شناسید

نحوه عملکرد ردیاب های آنتنی به چه صورت است؟

چگونه از موبایل به عنوان ردیاب خودرو استفاده کنیم

نقش سیم کارت در آنتن‌دهی ردیاب

زمانی که خودرو از نظر امنیتی با مشکل مواجه شود و یا از محدوده سرعت و حرکت ماشین تخطی شود، سیم کارت داخل ردیاب، پیامی به صورت هشدار به صاحب خودرو ارسال می‌کند. همچنین اگر صاحب خودرو قصد شنود داخل کابین را داشته باشد، یک کد به شماره سیم کارت داخل ردیاب می‌فرستد و تماس با داخل کابین برقرار می‌شود.

تصور کنید که سیم کارت داخل ردیاب متعلق به اپراتوری باشد که مناطق تحت پوشش آن محدود است و در اکثر مناطق آنتن‌دهی مناسبی ندارد. این موضوع در نهایت منجر به آنتن‌دهی ضعیف ردیاب و بروز مشکل امنیتی برای خودرو می‌شود؛ به خصوص در زمان سرقت که ثانیه‌ها نیز برای صاحب خودرو اهمیت دارند. حتماً سیم کارتی را تهیه کنید که اپراتور آن پوشش‌دهی مناسبی در اکثر مناطق کشور دارد. علاوه بر آنتن سیم کارت، شارژ ریالی آن را نیز باید کنترل کنید تا امکان ارسال پیامک از طرف ردیاب همیشه وجود داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در آنتن دهی ردیاب خودرو

عوامل تاثیرگذار در آنتن دهی ردیاب خودرو

نقش گیرنده جی پی اس در آنتن‌دهی ردیاب خودرو

دستگاه ردیاب باکیفیت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در آنتن‌دهی دقیق است. تصور کنید که ردیابی را برای ماشین خریداری کرده‌اید که برای برقراری ارتباط با ماهواره‌ها ضعیف عمل می‌کند. قطعاً این ردیاب نه تنها نمی‌تواند امنیت خودروی شما را فراهم کند بلکه با آنتن‌دهی نامناسب، محل خودرو را به صورت غیر دقیق نشان خواهد داد. خرید گیرنده جی پی اس قوی و باکیفیت در آنتن‌دهی ردیاب بسیار موثر است.

نقش آنتن در ردیاب‌های خودرو

همان طور که گفتیم، جی پی اس با اتصال به ماهواره‌های موجود در مدار زمین، اطلاعات را مخابره می‌کند. برای اتصال به این ماهواره‌ها، ردیاب به قطعه‌ای به نام آنتن نیاز دارد.  که آنتن در ردیاب‌های گوناگون از جمله ردیاب خودرو، به شکل تراشه‌ای کوچک به کار رفته است. پس می‌توان گفت که وجود آنتن‌ها در ردیاب خودرو برای تبادل اطلاعات با ماهواره‌ها ضروری است و در صورتی که این آنتن به درستی عمل نکند، در دریافت و ارسال اطلاعات اختلال ایجاد خواهد شد.

آنتن در ردیاب‌های خودرو

دو نوع ردیاب سیمی و بی‌سیم علاوه بر منبع تامین برق، از نظر نصب آنتن و محل مناسب آن برای آنتن‌دهی بهتر با هم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه آنتن‌دهی ردیاب سیمی خودرو

آنتن ردیاب‌های سیمی در دو نوع آنتن داخلی و آنتن خارجی به بازار عرضه می‌شود. اکثر ردیاب‌های سیمی جدید مجهز به آنتن داخلی هستند اما هنوز هم دستگاه‌هایی در بازار وجود دارند که برای مخابره دقیق اطلاعات، نیازمند نصب آنتن خارجی هستند. آنتن ردیاب سیمی چه از نوع داخلی باشد و چه از نوع خارجی، با اتصال قوی به ماهواره‌ها به راحتی در هر ساعتی از شبانه‌روز و هر نقطه از جهان  موقعیت دقیق خودرو، سرعت حرکت، محل توقف، باز شدن در خودرو و دیگر موارد را به صاحب خودرو اطلاع می‌دهد.

نحوه آنتن دهی ردیاب سیمی خودرو

نحوه آنتن دهی ردیاب سیمی خودرو

نحوه آنتن‌دهی ردیاب آهنربایی خودرو

ردیاب‌های مغناطیسی یا آهنربایی که به اسم ردیاب بی‌سیم ماشین نیز شناخته می‌شوند، به صورت شارژی کار می‌کنند و مجهز به باتری قابل شارژ هستند. آنتن‌دهی این ردیاب‌ها از طریق آنتنی داخلی انجام می‌شود که این تراشه نیاز به نصب و سیم‌کشی ندارد. محل قرار گرفتن آنتن ردیاب مغناطیسی خودرو زیر ستون‌های ماشین و یا زیر سقف است و نیازی به نصب آن ندارید. آنتن‌دهی این مدل ردیاب‌ها نیز قوی است.

آیا در نقاط کور دریافت اطلاعات از ماهواره میسر است؟

ردیاب خودرو شبیه به تلفن همراه عمل می‌کند و آنتن‌دهی آن مشابه با تلفن همراه شماست. اگر در نقطه کوری مانند نقاط پست قرار داشته باشید،دریافت اطلاعات امکان‌پذیر نیست. برای استفاده از ردیاب ماشین در نقاط کور که آنتن دستگاه کاملاً صفر می‌شود، می‌توانید از تقویت‌کننده‌های ردیاب (LBS یا سیستم موقعیت یابی در نقاط کور) استفاده کنید و آنتن‌دهی مناسبی را تجربه کنید.

نتیجه گیری

همان طور که ملاحظه کردید، سه عامل سیم کارت قوی، گیرنده باکیفیت جی پی اس و آنتن تقویت کننده جی پی اس در آنتن‌دهی ردیاب خودرو نقش مهمی ایفا می‌کنند. ضعیف بودن هر یک از این موارد می‌تواند اطلاعات نادرستی را مخابره کند. برای جلوگیری از خطای احتمالی، توصیه می‌کنیم که سیم کارت مناسب و با پوشش‌دهی حداکثری مناطق و بهترین گیرنده جی پی اس را خریداری کنید و آنتن ردیاب را در محلی مناسب و صحیح نصب کنید.

نحوه آنتن دهی ردیاب خودرو در نقاط کورنحوه آنتن دهی ردیاب خودرو در نقاط کور

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE