ردیاب دیاگ چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

30 فروردین ، 1400
گروه تحقیقاتی وایزر

ردیاب دیاگ (OBD) خودرو، نصب و کاربرد‌های آن 

بعید است که صاحب خودرو باشید و تابه‌حال واژه دیاگ به گوشتان نخورده باشد. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که چراغ هشدار موتور پشت آمپر خودرویتان روشن شده باشد و شما آن را برای رفع مشکل به تعمیرگاه برده باشید. در این صورت، تعمیرکار از دستگاه دیاگ یا OBD استفاده می‌کند تا مشکل را رفع کند. اما آیا با ردیاب دیاگ یا جی پی اس دیاگ هم آشنایی دارید و می‌دانید که چگونه باید از ردیاب OBD استفاده کرد؟ در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با ردیاب دیاگ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آموزش و راهنمای نصب ردیاب دیاگآموزش و راهنمای نصب ردیاب دیاگ 

دیاگ خودرو چیست؟

دیاگ واژه کوتاه و فارسی عبارت Diagnosis زبان انگلیسی است که به معنی تشخیص و عیب‌یابی است. از زمانی که اولین خودرو در جهان ساخته شد، سازندگان خودرو همواره تلاش کرده‌اند تا بتوانند مشکلات را رفع کنند و به بهبود کیفیت خودروها کمک کنند. به همین دلیل، مهندسان برای کوتاه‌تر کردن زمان تعمیر خودرو و برای عیب‌یابی آسان‌تر، کامپیوتر هوشمندی را طراحی کردند و داخل خودرو نصب کردند. تمامی اجزای گوناگون خودرو که در برابر ضربه و آسیب حساسیت زیادی داشتند (مانند گیربکس، ترمزها، سنسور و سیستم برق خودرو)، به این کامپیوتر متصل شدند. به این ترتیب، زمانی که یکی از این اجزای حساس دچار مشکل شود، کدی در حافظه کامپیوتر خودرو ذخیره می‌شود. این کد به تعمیرکار کمک می‌کند تا علت خطا را دریابد.
در واقع تعمیرکار، در زمان بروز مشکل، دستگاهی به نام دیاگ را به کامپیوتر خودرو متصل می‌کند و این دستگاه کدهای ضبط شده را می‌خواند و اطلاعات لازم برای رفع مشکل را به تعمیرکار می‌دهد. دستگاه دیاگ مانند کدخوان عمل می‌کند و عیب خودرو را به تعمیرکار اعلام می‌کند. حالا که با دستگاه دیاگ و کامپیوتر خودرو آشنا شدیم، مختصری در مورد جی پی اس یا ردیاب خودرو خواهیم گفت تا آشنایی با ردیاب جی پی اس برایمان آسان‌تر شود.

ردیاب خودرو چیست؟

مسئله سرقت خودرو موضوع تازه‌ای نیست و صاحبان خودرو همیشه این دغدغه را داشته‌اند که چگونه می‌توانند از خودروی خود در برابر سارقین محافظت کنند. با پیشرفت علم، ابزارهایی به بازار آمدند که تا حد بسیار زیادی در رسیدن به این هدف موفق عمل کرده‌اند. ردیاب خودرو یا جی پی اس ماشین یکی از همین ابزارها است. ردیاب خودرو ابزاری کوچک شبیه به دزدگیر است که صاحب خودرو می‌تواند به‌راحتی آن را روی قسمت‌های مختلف انواع خودرو نصب کند تا در هر لحظه و در هر موقعیت جغرافیایی، از موقعیت مکانی خودروی خود باخبر شوند. این ابزار کوچک سیم‌کارت‌خور از طریق پیام کوتاه یا به‌کمک اینترنت موقعیت خودرو و فاصله آن را به صاحب خودرو نشان می‌دهد. علاوه بر این، جی پی اس می‌تواند در صورت وارد شدن ضربه به خودرو پیام هشداری به صاحب خودرو ارسال کند. اکنون با دو مفهوم ردیاب و دیاگ آشنا شدیم. حال به سراغ موضوع اصلی این مطلب، یعنی ردیاب دیاگ، می‌رویم تا با این دستگاه بیشتر آشنا شویم.

ردیاب دیاگ چیست؟

امنیت ماشین همیشه برای صاحبان خودرو اهمیت زیادی داشته است و با بالا رفتن قیمت خودروها، حفظ ایمنی خودرو در برابر سارقان اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. همان‌طور که اشاره کردیم، ردیاب‌ها یکی از بهترین ابزارهای حفاظت از خودرو در برابر سارقین هستند و بهترین برندهای ردیاب خودرو در تلاشند تا کارایی جی پی اس‌ها را بهبود بخشند. ردیاب دیاگ خودرو یا ردیاب OBD یکی از انواع جی پی اس‌ها است که به‌راحتی (و بدون نیاز به نصاب) روی پورت دیاگ خودرو نصب می‌شود. این ردیاب خودرو ابعاد بسیار مناسبی دارد و بعد از آن که روی قسمت دیاگ خودرو نصب می‌شود، قابل‌تشخیص نیست و همین امر از نظر امنیتی جی پی اس را در برابر سارقان ایمن می‌سازد. سارقین ماشین معمولاً زمانی که برای سرقت اقدام می‌کنند، مکان‌های مشخصی از خودرو مثل زیر پدال گاز را کنترل می‌کنند تا ردیاب در خودروی موردسرقت استفاده نشده باشد. اما معمولاً فکرشان به‌سمت دیاگ خودرو نمی‌رود و همین موضوع احتمال پیدا شدن ردیاب توسط سارقین را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، اگر سارق ردیاب را از دیاگ ماشین جدا کند، برای صاحب خودرو پیامک یا هشدار ارسال می‌شود. جی پی اس دیاگ همچنین ردیابی و موقعیت‌یابی را به‌طور دقیق انجام می‌دهد. این موقعیت‌یابی هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین انجام می‌شود و در صورتی که خودروی شما به سرقت برود، به‌کمک این جی پی اس می‌توانید موقعیت آن را تشخیص دهید.
این ردیاب علاوه بر موقعیت‌یابی، تمامی کارهای یک دستگاه دیاگ را نیز انجام می‌دهد و با عیب‌یابی خودرو به‌کمک اپلیکیشن موبایل یا از طریق پیامک، به صاحب خودرو هشداری برای رفع مشکل خواهد داد.

از ردیاب دیاگ خودرو چگونه باید استفاده کرد؟

استفاده از این دستگاه کوچک محبوب بسیار آسان است و روی انواع خودروها، از جمله خودروهای سبک و سنگین، قابل‌استفاده است. ابتدا باید سیم‌کارتی داخل این جی پی اس قرار دهید. سپس نوبت نصب جی پی اس دیاگ است. نصب این دستگاه به‌سادگی زدن یک فلش به کامپیوتر است و فقط کافی است آن را داخل سوکت دیاگ قرار دهید. سوکت دیاگ معمولاً داخل محفظه‌ای در قسمت زیر فرمان ماشین قرار دارد که قابی روی آن را پوشانده است؛ به همین دلیل، قسمت دیاگ از دید راننده یا فردی که به‌عنوان سارق وارد خودرو می‌شود، مخفی است. کار نصب در همین جا به اتمام می‌رسد و اکنون می‌توانید از ردیاب دیاگ هم برای موقعیت‌یابی خودروی خود و هم برای عیب‌یابی استفاده کنید. 

ردیاب OBD بدون سیم ردیاب OBD بدون سیم  

خرید ردیاب دیاگ برای چه کسانی مناسب است؟

خرید جی پی اس دیاگی برای افرادی مناسب است که هم می‌خواهند امنیت خودرو خود را کنترل کنند و هم از عملکرد صحیح آن اطمینان داشته باشند. این ردیاب به‌خصوص برای بانوان که معمولاً اطلاعات کافی از مشکلات فنی خودرو ندارند بسیار مناسب و کاربردی است. همچنین برای افرادی که فرصت کافی برای سیم‌کشی خودرو ندارند نیز انتخابی ایده‌آل است. 

ویژگی‌های بهترین ردیاب دیاگ خودرو

قطعاً زمانی که برای خرید ردیاب دیاگ خودرو اقدام می‌کنید، با برندهای گوناگونی مواجه می‌شوید که کیفیت‌های و کارایی‌های مختلفی دارند. توصیه می‌کنیم که برای انتخاب یک جی پی اس دیاگ خوب، ویژگی‌های زیر را به یاد داشته باشید:

  • داشتن قابلیت برقراری ارتباط صوتی با کابین خودرو؛
  • دسترسی داشتن به اطلاعات تمام مسیرهایی که در بازه زمانی طولانی طی شده است؛
  • مجهز بودن به باتری قوی با شارژی مناسب؛
  • داشتن امکان تعریف محدوده برای عبور و مرور خودرو (در صورت خروج از محدوده هشدار داده می‌شود)؛
  • مجهز بودن به حسگر لرزشی دقیق؛
  • دارا بودن حافظه داخلی؛
  • داشتن باتری پشتیبان؛
  • سازگاری با انواع سیستم‌عامل‌ها؛
  • مجهز بودن به حسگر سرعت غیرمجاز؛
  • داشتن خدمات پس از فروش حرفه‌ای.

کلام آخر

در این مطلب با ردیاب دیاگ و نحوه استفاده از آن آشنا شدیم و ویژگی‌های بهترین ردیاب OBD را برشمردیم. ردیاب دیاگ دستگاه کوچک با نصبی آسان است که با وصل شدن به ماهواره‌های اطراف زمین، به‌راحتی شما را از موقعیت خودرو مطلع می‌کند و با وصل شدن به کامپیوتر خودرو، مشکلات فنی موجود را به شما اطلاع می‌دهد. شرکت وایزر با ارائه بهترین ردیاب و جی پی اس خودرو در خدمت شما مشتریان گرامی است.

ردیاب خودرو دیاگیردیاب خودرو دیاگی

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید کنید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE