ال بی اس (LBS) چیست و چه کاربردی در انواع ردیاب دارد

18 اسفند ، 1399
گروه تحقیقاتی وایزر

دغدغه بسیاری از افرادی که از موقعیت‌یاب استفاده می‌کنند نقطه‌های کوری است که امکان استفاده ازGPS در آن‌جا وجود ندارد و در واقع ردیاب در این مواقع هیچ‌گونه کاربردی ندارد. پس برای موقعیت‌یابی در اینگونه مواقع چه باید کرد و راه‌حل چیست؟

LBS که مخفف Location Based Service است به صاحبان ردیاب این اطمینان را می‌دهد که موقعیت‌ یابی حتی در نقاط کور هم امکان‌ پذیر است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی این تکنولوژی بپردازیم.

نقطه کور کجاست؟

بهتر است قبل از اینکه درباره تکنولوژی ال بی اس و چگونگی موقعیت ‌یابی در نقاط کور صحبت کنیم، یک معرفی اجمالی از نقاط کور داشته باشیم. نقاط کور به تمامی نقاطی که خارج از دسترس ماهواره ‌های GPS هستند گفته می‌شود. که این مناطق گاهی پارکینگ‌های زیرزمینی، گاهی اعماق دریا، گاهی عمق زمین و... است.

ال بی اس و کاربردهای آنال بی اس و کاربردهای آن

با LBS بیشتر آشنا شوید

همان طور که در ابتدا هم گفتیم؛ LBS مخفف عبارت Location Based Service است، که به معنی مکان دکل مخابراتی است و به آن سرویس مکان مبنا هم گفته می‌شود. در تمامی ردیاب‌ها سیستم GPS در زیر سقف ضعیف می‌شود و در اکثر اوقات به صورت کامل قطع می‌شود و در سیستم ردیابی، آخرین مکانی که از خودرو نمایش داده می‌شود درب ورودی پارکینگ است. در اینگونه مواقع تکنولوژی ال بی اس شروع به ارسال سیگنال به نزدیکترین دکل مخابراتی اطراف خود می‌کند و می ‌تواند موقعیت تقریبی خودرو را با دقت 100 الی 500 متر در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

دقت ال بی اس به دقیقی GPS های ماهواره‌ای نیست و کاربرد LBS تنها در زمانی است که ردیاب خودرو از کار بیفتد و امکان موقعیت‌یابی دقیق خودرو وجود نداشته باشد. به عبارتی در واقع زمانی این تکنولوژی وارد عمل می‌شود که هیچ‌ گونه اطلاعاتی بین ماهواره‌ها و GPS ردوبدل نشود.

آخرین مطالب تکمیلی مجموعه ردیاب وایزر را در این بخش دنبال نمایید

بررسی تفاوت بین GPS و GPRS

فناوری ای جی پی اس (AGPS) چیست؟

انواع مختلف ردیاب های شخصی را می شناسید

1- ال بی اس‌ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که قبلا هم گفتیم زمانی که GPS قادر به تشخیص ماهواره‌ها نیست و سیگنالی دریافت نمی‌کند، ال بی اس وارد عمل می‌شود. در این مواقع LBS شروع به ارسال اطلاعات به نزدیک‌ترین دکل مخابراتی می‌کند و پس از گرفتن دیتاهای لازم از دکل مخابراتی موقعیت تقریبی خودرو را با دقت بین 100 الی 500 متر نشان می‌دهد.

نحوه عملکرد ال بی اسنحوه عملکرد ال بی اس

تاریخچه ال بی اس

این فناوری برای اولین بار از شرکت Ericsson-EuroPolitan در سال 1995 با فعالیت دو نفر آغاز شد. اولین دستگاهی که با تکنولوژی LBS وارد بازار شد در سال 1999 با نام Palm VII بود. این فناوری روزبه‌روز پیشرفت کرد و از LBS برای خدماتی مانند پیدا کردن دستگاه‌های ATM، مراکز تفریحی و ... استفاده شد. با پیشرفت فناوری ال بی اس از آن در تاکسی‌های آنلاین مانند اسنپ هم استفاده شد.

البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که؛ خدماتی که ال بی اس ارائه می‌دهد، محدود به پیدا کردن مکانی خاص نیست بلکه از آن استفاده‌های دیگری هم می‌شود. برای مثال فروشندگان به کمک این تکنولوژی می‌توانند پیامک‌های تبلیغاتی یا پیشنهادات ویژه خود را به مشتریانی که در اطراف خود حضور دارند ارسال کنند.

آیا LBS بر روی تمامی ردیاب‌ها وجود دارد؟

خیر در تمامی ردیاب‌ها این تکنولوژی به کار نرفته است و تنها بر روی برخی از ردیاب‌ها، LBS هم وجود دارد.

آیا ال بی اس به تنهایی کافی است؟

این روزها تکنولوژی GPS و LBS بسیار پیشرفته‌تر از قبل هستند و تقریبا سرعت و دقت آنها به سطح عالی رسیده است. در GPS خودرو میزان خطا حدود 5/1 متر است که این خطا قابل چشم‌پوشی است. اما زمانی که ردیاب از قابلیت ال بی اس برخودار باشد، میزان خطا حدود 50 الی 300 متر است. بنابراین بهترین حالت ردیابی زمانی است که از سیستم جی‌پی‌اس و ال بی اس به صورت همزمان استفاده شود.

تاثیر LBS بر کسب ‌و‌ کارها

همان‌طور که گفتیم استفاده از LBS تنها به ردیابی محدود نمی‌شود و بسیاری از کشورهای پیشرفته از این تکنولوژی در کسب ‌و کارهای خود استفاده می‌کنند. برای مثال فرض کنید شما وارد منطقه‌ای شدید، ناگهان پیامکی از رستورانی که دراطراف شما وجود دارد با پیشنهادی بسیار شگفت‌انگیز به شما ارسال می‌شود! جالب نیست؟ شاید برایتان سوال باشد که چگونه شما را پیدا کرده‌اند، بله درست حدس زدید از طریق فناوری ال بی اس.

بنابراین از تاثیر ال بی اس بر کسب‌وکارها می‌توان به؛ جلب توجه مشتریان اطراف، امکان بهبود کسب‌وکار و روشی بسیار آسان برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی اشاره کرد.

کاربردهای LBS

کاربردهای این فناوری بسیار زیاد است که ما قصد داریم چند نمونه از این کاربردها را مثال بزنیم، با ما همراه باشید:

ردیابی خودرو در شرایط سخت

بسیاری از شما به دلیل شرایط شغلی و یا شخصی مجبور به تردد در مسیرها یا جاده‌هایی هستید که جی‌پی‌اس، آنتن‌دهی خوبی ندارد و در واقع نقطه کور محسوب می‌شوند. که این مشکل را اصولا راننده‌های ماشین‌ سنگین تجربه می‌کنند. امنیت و اطلاع داشتن از وضعیت این افراد بسیار مهم است که تنها با ردیاب ال بی اس امکان‌پذیر است.

ردیابی افراد با مشاغل سخت

ردیابی افرادی که مشاغل سخت و خطرناکی مانند آتشنشان‌ها، پلیس‌ها، غواصان، خلبانان و کارگران معدن، کار بسیار دشواری است که تنها با فناوری ال بی اس امکان‌پذیر است.

ردیابی دریانوردان در اعماق دریا

غواصان، قایق‌ها و کشتی‌ها شرایط سختی را در آب سپری می‌کنند و چنانچه مسیرشان را گم کنند یا ارتباطتشان با واحد کنترل قطع شود این شرایط سخت‌تر هم خواهد شد و خطرات بسیاری آنها را تهدید خواهد کرد. به همین دلیل استفاده از ردیاب مجهز به ال بی اس برای این مشاغل ضروری است.

نجات جان کارگران معدن با ال بی اس

مطمئناً می‌دانید که یکی از سخت‌ترین مشاغل کار معدن است و خطراتی مانند ریزش معدن، گم کردن مسیر و نبود هوا جان کارگران معدن را تهدید می‌کند و کورترین نقطه در دنیا از نظر ارتباطی معدن است و تنها راه حفظ سلامتی و امنیت کارکنان استفاده از ال بی اس است.

کاربردهای LBS چیستکاربردهای LBS چیست

ردیابی اشیاء ارزشمند حتی در نقاط کور

برخی از وسایل قیمتی و ارزشمند را می‌توان در جعبه‌های فلزی حمل نمود و عملکرد جی‌پی‌اس را مختل کرد. بنابراین چاره کار استفاده از LBS است که حتی در نقاط کور هم می‌توان ردیابی را انجام داد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE