کاربرد جی پی اس برای عموم، سیستم موقعیت یاب چطور کار می کند؟

06 خرداد ، 1399
گروه تحقیقاتی وایزر

ساختار و اجزای تشکیل دهنده ی جی پی اس

سیستم موقعیت یاب جهانی از 3 بخش فضا (ماهواره ها) کنترل (شبکه بین المللی ایستگاه های کنترل) و بخش کاربر (نظامیان و غیرنظامیان مانند کاربران مدنی، عمومی و علمی) تشکیل شده است. در نحوه کار کردن سیستم موقعیت یاب، اطلاعات و سیگنال ها از ماهواره های موجود در مدار زمین دریافت و از این داده ها برای مشخص کردن مکان ما استفاده می شود. امواجی که توسط ماهواره ها منتشر می شود، توسط گیرنده های جی پی اس دریافت می شود و این گیرنده ها در اختیار کاربران قرار می گیرد و از این طریق محاسبه ی موقعیت سه بعدی با دقت بسیار بالا و قابل اعتماد یعنی طول، عرض و ارتفاع شی در حال حرکت و زمان آن بدست می آید. 
ماهواره به دستگاه هایی گفته می شود که بشر برای اهداف مخابراتی، بررسی منابع زمین، اهداف پژوهشی و کاربردهای نظامی و جاسوسی به فضا فرستاده است. در عصر ما، این ماهواره ها و تکنولوژی مربوط به آن، پیشرفت زیادی کرده اند و مسیر تحولات بشری را چه در عرصه علمی و چه در حوزه های سیاسی دگرگون کرده اند. این ماهواره ها اطلاعات ارزشمندی در اختیار ما انسان هایی که روی زمین زندگی می کنیم می گذارند که گذشتگان هیچ گاه تصورش را نمی کردند. 
مدار ماهواره ها همان مسیری است که ماهواره ها در آن مسیر حرکت می کنند. این مدارها گاهی دایره ای شکل، گاهی بیضی و در برخی موارد مربعی شکل هستند. در همه ی این مدارها، مرکز زمین در مرکز و نقطه ی کانونی مدار قرار دارد. ساختار سیستم ماهواره ای جی پی اس بسیار پیچیده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد اما در این مقاله به موارد محدودی اشاره می کنیم.

ماهواره سیستم موقعیت یاب

GPS را چه کسی اختراع کرد؟

ایده ی اولیه ی استفاده از ماهواره ها برای اولین بار پس از پایان جنگ جهانی دوم به فکر بشر رسید. اما سیستم موقعیت یاب GPS را یک شخص به تنهایی اختراع نکرده است، بلکه چهار نفر را به عنوان مخترعین GPS می دانند:

  • ایوان ای گتینگ Ivan A. Getting
  • برادفورد پارکینسون Bradford Parkinson
  • راجر ال. ایستون Roger L. Easton
  • گلدیس وست Gladys West 

اولین ماهواره ی جی پی اس در سال 1978 با هدف نظامی به فضا پرتاب شد و در سال 1980 به بعد استفاده های غیر نظامی برای آن در نظر گرفته شد و در دسترس عموم قرار گرفت. 
به مرور زمان، با پیشرفت های تکنولوژیکی و نیازهای جدیدی که انسان ها احساس کردند، تمایل برای ارتقاء سیستم ماهواره ای بیشتر شد و اکنون ما شاهد ابزارهای نوین در این زمینه هستیم. جالب است که بدانید گرانش ماه و خورشید و سایر ستارگان و سیارات منظومه شمسی بر مسیر حرکت ماهواره ها تاثیر می گذارد اما برای برگرداندن ماهواره ها به مدار خود، از روی زمین کنترل می شوند. 
برای ارتباط و کنترل ماهواره ها از روی زمین، از یک دیش بزرگ که بر روی ماهواره نصب شده است، استفاده می شود. سیگنال هایی که به سطح زمین می رسند به وسیله ی دیش های معمولی، دریافت می شوند و به دستگاه های گیرنده منتقل می شود.

دقت اندازه گیری دستگاه های جی پی اس

دستگاه های جی پی اس انواع و مدل های گوناگونی دارند و برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. بنابراین دقت اندازه گیری آن ها هم می تواند متفاوت باشد. 
دقت اندازه گیری دستگاه های جی پی اس می تواند در هر یک از این مکان ها اندازه ای بین 2 تا 50 متر داشته باشد: فضای باز، داخل ماشین، خانه، آپارتمان، هواپیما، قطار، داخل تونل یا زیر پل ها. طبیعتاً ردیابی در مکان هایی مانند تونل یا زیر پل ها قطع و یا با اختلال مواجه می شود.

ماهواره موقعیت یاب

کاربرد جی پی اس برای عموم، چرا از جی پی اس استفاده می کنیم؟

از جمله کاربردهای تخصصی جی پی اس می توان در نقشه برداری، پروژه های عمرانی، کوهنوردی، کایت سواری، سفر در مناطق ناشناخته، کشتی رانی و قایق رانی، عملیات نجات، کنترل ترافیک و جلوگیری از سرقت اشاره کرد. 
علاوه بر کارکرد جی پی اس در حوزه های نظامی، علمی و پژوهشی، سیستم ردیاب جی پی اس برای حفظ تاریخچه ی اطلاعات مسیرهای خودرو، اتفاقات، هشدارها، کنترل خودرو از راه دور و ردیابی لحظه ای وسیله ی نقلیه با تلفن همراه کارایی دارد. اما این دستگاه ها چگونه قادر هستند این کارها را انجام دهند؟
دستگاه های موقعیت یاب برای تعیین مکان ساخته شده اند و این کار را با ارتباط با حداقل 3 ماهواره ایی که در مدار زمین قرار دارند انجام می دهند. با ارتباط لحظه ای این گیرنده ها علاوه بر طول، عرض و ارتفاع هر شی، سرعت و جهت آن هم در طول شبانه روز مشخص می شود. به همین خاطر است که سیستم جی پی اس با دریافت و ثبت اطلاعات سرعت شما، می تواند طول زمان رسیدن به مقصد را تخمین بزند. 

ردیاب جی پی اس وایزر

ردیاب جی پی اس وایزر و اپلیکیشن سرو برای چه کارهایی مفید است؟

ردیاب جی پی اس وایزر یکی از گیرنده های قوی سیگنال های ماهواره ای جی پی اس است که برای ردیابی وسایل نقلیه کاربرد دارد. شما با نصب یکی از ردیاب های وایزر بر روی وسیله نقلیه شخصی خود (موتورسیکلت، ماشین) و همچنین نصب اپلیکیشن سرو بر روی تلفن همراه خود (اندروید، iOS) قادر خواهید بود علاوه بر مشاهده مکان لحظه ای وسیله نقلیه، گزارشات و هشدارهای متنوعی را نیز دریافت نمایید.

  • به کمک این اپلیکیشن، موقعیت وسیله نقلیه را لحظه به لحظه پیگیری می کنید. 
  • بر نحوه رانندگی صحیح اعضاء خانواده خود نظارت دارید.
  • در برابر سارقان، وسیله ی نقلیه خود را محفوظ نگاه می دارید.

خدمات وایزر برای شما

ما در تیم وایزر تلاش می کنیم تا با به روزرسانی های مستمر و تاثیرگذار روندی بی نقص در استفاده شما از ردیاب های وایزر و اپلیکیشن سرو ایجاد نماییم. توجه داشته باشید که پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری یکی از امتیازات مهم تیم وایزر است که در بسیاری از برندهای داخلی و خارجی حال حاضر در ایران وجود نداشته و خریداران این خدمات پس از پرداخت هزینه های گزاف دچار مشکلات متعدد می شوند.
با ارائه ی باکیفیت ترین دستگاه های ردیابی، دیگر شما استرس مراقبت از خودروهای تان را در طول شبانه روز نخواهید داشت.
ارائه خدمات پشتیبانی آنلاین در وبسایت وایزر با تاکید بر اهمیت زمان برای مشتریان و کاربران محترم محصولات وایزر است. تلاش ما در تیم وایزر بر آن است که سریع ترین پاسخگویی را به مخاطبان داشته باشیم چون باور داریم که زمان مسئله ی مهمی در این حوزه است. تیم وایزر متشکل از افراد متخصصی است که عملکردی مبنی بر رضایت کاربران دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE