اولین موتورسیکلت ها در جهان

06 بهمن ، 1398
گروه تحقیقاتی وایزر

ابتدایی ترین موتورسیکلت ها در جهان

برخلاف آنچه که ما امروزه از موتورسیکلت ها می شناسیم که وسیله ای دارای دو چرخ، سبک و پرسرعت هستند، موتورسیکلت های اولیه سه چرخه و بسیار سنگین بوده اند. به طوری که به حرکت در آوردن آن ها بسیار مشکل بود و مانند امروزی ها چندان کاربردی و کار راه انداز نبودند. آن ها با نیروی محرکه ی بخار آب حرکت می کردند. در حقیقت از اواسط قرن نوزدهم دوچرخه های بخار توسط افراد مختلف ساخته شدند. هرچند این دوچرخه های بخار دارای معایب زیادی بودند اما آن ها را می توان به عنوان موتورسیکلت های اولیه دانست. در این مقاله می خواهیم به چند نمونه از موتورسیکلت هایی با نیروی محرکه بخار و در نهایت به اولین اختراع موتورسیکلت با محرکه ی نفتی اشاره کنیم که مشابه موتورسیکلت های امروزی می باشد. اولین مخترع موتور سیکلت ها، گوتلیپ دایملر، مهندس مکانیک، طراح و صنعتگر مبتکر آلمانی است. طراحان و مخترعین قدیمی، در آن سال ها، نیروی محرکه ی موتورسیکلت ها را در قسمت های مختلف آن آزمایش می کردند. گاهی مخزن تولید نیرو محرکه را در عقب موتورسیکلت جاسازی می کردند و گاهی روی چرخ های آن می گذاشتند. امروزه نیروی محرکه ی موتورسیکلت ها در میان دو چرخ قرار دارند که اولین نمونه ی موتورسیکلت در سال 1901 روی موتورسیکلت ورنر 262 سی سی نصب شده بود. شاید برایتان هیجان انگیز و خاص باشد که با نکات جالب درباره موتورسیکلت های کلاسیک آشنا شوید. بنابراین با ما همراه باشید تا با موتورهای اولیه آشنا شوید و نکاتی درباره آن ها بشناسید که تا کنون از آن ها خبر نداشتید.

موتورسیکلت سال Vocipedraisiavaporianna 1818
اولین موتور سیکلت دنیا 

موتورسیکلت سال Vocipedraisiavaporianna 1818

در سال 1818 یک موتورسیکلت با موتور بخار در هر دو چرخ عقب و جلو ساخته شد که دارای توربین بخار بود. اولین موتوری که ساخته شد، موتورسیکلت دوچرخه متحرک بود. البته این وسیله ی دو چرخ دارای معایبی بود. اندازه ی بزرگ دیگ بخار باعث سنگینی موتورسیکلت شده بود. یکی دیگر از معایب این موتور آن بود که علاوه بر راننده که بر روی موتور نشسته است. همچنین فردی باید همزمان زغال داخل مخزن را پر می کرد و فرد سوم سبد زغال را همراه آن ها می آورد. به هر حال امروزه غیر عقلانی می آید که یک وسیله ی نقلیه اینگونه کار کند. 

موتورسیکلت بخار میچاکس
موتور سیکلت دو چرخ متحرک 

موتورسیکلت بخار میچاکس

در سال 1867 الی 1871 ارنست میچاکس فرانسوی موتورسیکلت دوچرخه ای ساخت که همچنان با نیروی بخار کار می کرد. موتور در قسمت اصلی قاب نصب شده و پشت آن دیگ با مخزن سوخت و آب قرار دارد. این موتورسیکلت موفقیتی بزرگ به حساب نمی آمد زیرا موتور ضعیف آن به سختی روشن می شد و لاستیک های توپر آن حمل ونقل را دشوار می ساخت. اگر به تصویر بالا توجه داشته باشید پدال بر روی چرخ جلو نصب شده و هیچ ترمزی تعبیه نشده بود. در حقیقت تا آن زمان ترمز بر روی وسایل موتوری تعبیه نمی شد.

موتورسیکلت بخار سیلوستر 1867
قدیمی ترین موتورسیکلت جهان و قدیمی ترین موتور دنیا 

موتورسیکلت بخار سیلوستر 1867

این وسیله ی دوچرخ بخار نیز در سال 1867 توسط سیلوستر روپر Sylvester H. Roper در ماساچوست ساخته شد و در سیرک ها و نمایشگاه ها به نمایش درآمد. این موتور دیگ بخار عمودی داشت که توسط زغال سنگ گرم می شد. در تصویر بالا نمونه ی ماکت این مدل دوچرخه را می بینید اما نمونه اصل آن در مجموعه ی موتورسیکلت Smithsonian در آمریکا نگهداری می شود. سیلوستر بعدها مدل دیگری ساخت که از نمونه اولیه بهتر بود اما همچنان معایبی مانند ناکارآمدی ترمزها را داشت که متوقف کردن موتور را دشوار می ساخت.

موتور دوچرخ بخار ژنو Geneva
قدیمی ترین موتورسیکلت های دنیا 

موتور دوچرخ بخار ژنو Geneva

این موتور بخار توسط شرکت ژنو در اوهایو ایالات متحده در اواخر قرن نوزدهم یعنی در سال 1896 ساخته شد و نمونه ای از این موتور در نمایشگاه موتورسیکلت در موزه گوگنهام نمایش داده شد. 

رشد موتورسیکلت ها در اواخر قرن نوزدهم

پس از آن که اولین موتورسیکلت ورنر werner که نیروی محرکه اش میان دو چرخ قرار داشت تولید و به بازار عرضه شد، سایر طراحان و کمپانی ها از آن کپی کردند و به مرور زمان موتورسیکلت هایی با قدرت و سرعت بالاتر ساخته شدند. جالب است که بدانید در سال 1907 فردی با نام گلن کورتیس که مالک یک شرکت هواپیمایی بود با استفاده از موتور یک هواپیما توانست موتورسیکلتی بسازد که با سرعت 220 کیلومتر در ساعت حرکت نماید که البته از طرف مردم مورد باور قرار نگرفت و این رکورد ثبت نشد.

اولین موتورسیکلت با سوخت نفتی
موتورسیکلت نیرو محرکه 

اولین موتورسیکلت با سوخت نفتی (واگن سواری)

به طور کلی موتورسیکلت به وسیله ی نقلیه ی موتوری گفته می شود که از دو یا سه چرخ یا حتی بیشتر ساخته شده باشد. در ابتدا سازندگان از سه یا چهار چرخ استفاده می کردند تا اطمینان و امنیت آن بیشتر شود اما با تقویت بدنه ی این وسایل، به مرور زمان تبدیل به دو چرخ شدند. در نهایت اولین موتورسیکلت جهان با نیروی محرکه نفتی توسط دو شخص آلمانی به نام گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ در سال 1885 در اشتوتگارت ساخته شد و نام واگن سواری بر روی آن گذاشتند. این موتور با بدنه ی چوبی و تسمه و شاسی فلزی با سوخت نفتی ساخته شده بود و به همین خاطر سازندگان آن را به عنوان پدر موتورسیکلت می دانند. به هر حال اگر بخواهیم این موتورسیکلت را به عنوان اولین موتور جهان در نظر بگیریم باید بدانیم که موفقیت آن در نوع نیروی محرکه ی آن نسبت به مدل های دیگر است که دارای نیروی محرکه ی بخار بودند. هرچند نمونه ی اولیه ای که دایملر و مایباخ ساخته بودند دارای قدرت بالایی نبود اما این طرح در سال 1885 موفق به ثبت اختراع شد.

اولین موتورسیکلت تجاری جهان ساخت هیلدبراند
نام مخترع موتور سيكلت 

اولین موتورسیکلت تجاری جهان ساخت هیلدبراند hildebrand و ولف مولر wolfmuller

اولین موتور دنیا توسط برادران هیلدبراند و ولف مولر در سال 1894 ساخته شد. این موتورسیکلت دارای موتور با گنجایش 1489 سی سی بود که می توانست با سرعت 45 کیلومتر در ساعت حرکت نماید. در گلگیر عقب، آب برای خنک کردن ذخیره می شد. مزیت این مدل نسبت به موتورسیکلت های قبلی قابلیت ترمز آن بود اما راننده باید اهرمی فولادی را با پای خود به زمین فشار می داد تا موتورسیکلت بایستد.  

موتورسیکلت ها در میدان جنگ

در سال های جنگ جهانی دوم تولید کنندگان به ساخت موتورسیکلت هایی پرداختند که دارای قسمت یدک برای حمل مسلسل بودند که برای حملات سریع و سبک به کار می رفتند و سرعتی حدود 95 کیلومتر در ساعت داشتند. به طور مثال موتورسیکلت بی ام و مدل آر75 که در سال 1938 ساخته شده بود در طول جنگ جهانی دوم بین 16500 تا 17500 دستگاه از آن استفاده شد. مدل دیگری از موتورسیکلت جنگی به نام ام 72 بود که کشور روسیه از آن استفاده می کرد. 
هرچند استفاده از موتورسیکلت ها اکنون همگانی و مقرون به صرفه است ولی برای آن که موتورسیکلت ها به شکل مدرن و امروزی خود دست یابند مسیر پرفراز و نشیبی را گذرانده اند. در ابتدا مخزن های زغال یا موتورهای بخار را با خود حمل می کردند که سنگین و ناکارآمد بودند و به مرور تغییر کردند و در نهایت به وسیله ای راحت، پرسرعت و سبک امروزی تبدیل شدند.

موتورسیکلت ها در میدان جنگتردد موتور چهار چرخ در خیابان ها 

تیم وایزر با ارائه بهترین ردیاب خودرو در خدمت شما همراهان گرامی می باشد. همچنین مقالات وایزر مرتبط با موتورسیکلت که می تواند به شما در حفظ موتورسیکلت کمک بسیار زیادی کنند:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE