راه هایی برای مراقبت از کودکان در مسیر مدرسه، 5 نکته کاربردی برای والدین

14 دی ، 1398
گروه تحقیقاتی وایزر

مراقبت از کودکان در مسیر مدرسه برای والدین

کودکان در مسیر مدرسه با مسائل و چالش های متعددی روبه رو می شوند که برخی از آن ها برای فرایند اجتماعی شدنشان مفید و حتی ضروری است. اما حفظ کودکان از عوامل پرخطر جامعه، مسئولیت بزرگ والدین است. ممکن است برخی از این حوادث تاثیرات منفی طولانی مدتی بر روح و جسم کودکان باقی گذارد و به جای آن که به فرایند اجتماعی شدن سالم آن ها کمک کند چه بسا آن ها را به انسان های بیمار جامعه تبدیل نماید. افزایش آگاهی کودکان نسبت به عوامل خطر آفرین محیط یکی از عوامل مهم در حفظ ایمنی کودکان خواهد بود. اما این برای امنیت کودکان کافی نیست بلکه والدین باید عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان را در مسیر مدرسه کشف کنند و اقدامات احتیاطی را انجام دهند. 
چه خطراتی کودکان را در مسیر مدرسه تهدید می کند و کدام دسته از کودکان بیشتر در معرض خطر هستند؟ همچنین برای محافظت از کودکان چه اقداماتی انجام دهیم؟ در این مقاله قصد داریم برخی از نکات لازم را در دو دسته ی آگاهی کودکان و توصیه هایی برای والدین توضیح دهیم. در ادامه این مقاله عناوین زیر را می خوانید.

  • عوامل پرخطر در محیط اجتماعی
  • چه کودکانی بیشتر در معرض خطر هستند؟
  • راه های محافظت از کودکان در مسیر مدرسه
  • آموزش کودکان و افزایش آگاهی
  • توصیه هایی برای والدین
  • قرارداد با شرکت های خودروهای کرایه ای برای سرویس مدارس
  • اعتماد به راننده ی شرکت شخصی خود

مراقبت از کودکان

عوامل پرخطر در محیط اجتماعی

برای اطفال و دانش آموزان در مسیر مدرسه، خطرات مختلفی وجود دارد که به دلیل مقتضیات این سن، از وظایف والدین است که این عوامل را شناسایی کرده و کودکان خود را از مواجهه احتمالی با این خطرات در امان نگاه دارند. 
هرچند محیط اجتماعی سالم زمینه ای برای رشد و بالندگی کودکان است اما در همین اجتماع، افراد پرخطر هم حضور دارند و از فرصت های مختلف استفاده می کنند که به کودکان نا آگاه آسیب برسانند. بنابراین محیط اجتماعی و محل زندگی می تواند یکی از عوامل مهم در ایجاد خطر باشد. 

چه کودکانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

معمولاً کودکانی پرجنب و جوش و پرتحرک دست به اعمال پرخطر می زنند و احتمال این که خود را در موقعیت خطرآفرین قرار دهند بیشتر است. اما این مسئله را در نظر بگیرید که خطر برای همه کودکان وجود دارد.
کودکانی که در محیط های پرجمعیت زندگی می کنند و رفت و آمد در آن محیط زیاد است مانند جوامع شهری، احتمال مواجهه با آسیب های اجتماعی هم بیشتر است. 
کودکانی که در مسیر خانه تا مدرسه پیاده و به تنهایی گذر می کنند. 

محافظت از کودکان در راه مدرسه

راه های محافظت از کودکان در مسیر مدرسه

عوامل مختلفی وجود دارد که سبب محافظت از کودکان می شود که می توان به دو دسته ی مسائل آموزشی کودک و توصیه هایی برای والدین تقسیم بندی نمود.
آموزش کودکان و افزایش آگاهی:
با کودکان خود در قالب نقش های گوناگون نکات مهم را آموزش دهید. کودکان بسیاری از مفاهیم آموزشی را در قالب بازی و نمایش می آموزند. این روش بهترین راه برای جلوگیری انتقال نگرانی شما به کودک است. کودکان به راحتی احساس شما را درک می کنند و اگر شما نگرانی و ترس خود را به کودک منتقل نمایید کودک هم دچار اضطراب می شود. بهتر است موارد زیر را با لحن آرام و در قالب بازی به کودکان آموزش دهید.

  1. بهتر است قبل از شروع مدارس یک بار مسیر خانه تا مدرسه را با فرزندتان طی کنید و درباره ی محل های خاص و مکان مناسب برای سوار و پیاده شدن از سرویس را مشخص نمایید.
  2. به کودک آموزش دهید که در صورت مشاهده ی رفتارهای پرخطر از راننده یا هر شخص دیگر، به شما اطلاع دهد.
  3. همچنین درباره ی این موارد نیز با وی صحبت کنید که حرکت کردن و دویدن در سرویس مدرسه (اتوبوس و مینی بوس) خطرناک است. همچنین هیچ گاه بدن خود را از پنجره بیرون نیاورد و در هنگام سوار و پیاده شدن از سرویس مدرسه احتیاط لازم را رعایت کند. از او بخواهید همه ی این موارد را به دوستان خود نیز یادآوری کند.  

راه های محافظت از کودکان در مسیر مدرسه

توصیه هایی برای والدین:

  1. بهتر است یکی از والدین مسئولیت رفت وآمد کودک را در مسیر مدرسه به عهده بگیرد. اما درصورتی که این امکان وجود ندارد تمامی تلاش خود را در جهت انتخاب یک سرویس معتمد و مسئولیت پذیر به کار ببرید. 
  2. استفاده از ردیاب GPS برای خودروی سرویس مدرسه یکی از بهترین راه ها برای کنترل رفتارهای پرخطر راننده و ردیابی مسیر حرکت خودرو سرویس کودکان است. سرعت غیرمجاز، تعداد توقف خودرو و گذر از مسیرهای خارج از محدوده، از جمله موارد نگرانی  والدین است اما امروزه در بسیاری از کشورها از این تکنولوژی جهت اطلاع از شرایط کودک خارج از منزل استفاده می گردد.

با نصب دستگاه ردیاب GPS مسیر حرکت سرویس مدرسه، زمان دقیق رسیدن کودک، رفتارهای پرخطر راننده مانند سرعت غیر مجاز و خروج از محدوده ی تعیین شده را می بینید. 

قرارداد با شرکت های خودروهای کرایه ای برای سرویس مدارس

به چند دلیل خودروهای ون کرایه ای یکی از بهترین گزینه ها برای سرویس کودکان هستند. به طور کلی ون، مینی بوس یا اتوبوس گزینه های بهتری نسبت به خودروهای شخصی برای سرویس مدرسه هستند و خطر کمتری برای کودکان دارند. در خودروهای شخصی، احتمال آسیب به کودکان هنگام تصادف بیشتر است یا ممکن است کودکان از روی ناآگاهی درب خودرو را در هنگام حرکت باز نمایند.
دلیل دیگر برای انتخاب یک خودروی کرایه ای آن است که خودروهای ارائه شده توسط آژانس های اجاره ای، به سیستم GPS مجهز هستند، به عبارتی بهتر است اجاره خودرو با ردیاب جی پی اس باشد. جی پی اس احتمال رفتارهای پرخطر را کاهش می دهد و والدین و مربیان را از نگرانی رها می کند.

اعتماد به راننده ی شرکت شخصی خود

نکته ی دیگر آن که اگر قصد دارید مسئولیت رفت وآمد فرزندتان را در طول سال تحصیلی به راننده ی شرکت خودتان بسپارید، حتماً برنامه نصب دستگاه ردیاب جی پی اس روی خودرو شرکت یا وسیله نقلیه شخصی خود داشته باشید. با این ترفند، نه تنها از سلامت کودک اطمینان دارید بلکه میزان سرعت و مسیر حرکت خودروی شرکت را مشاهده کرده و از افزایش هزینه های شرکت جلوگیری می کنید.

ردیابی سرویس مدرسه کودکان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE