سامانه ی موقعیت یاب جهانی و مراحل ردیابی با کمک تلفن همراه

21 آذر ، 1397
گروه تحقیقاتی وایزر

موقعیت یاب جهانی و مراحل ردیابی آن با تلفن همراه  

GPS یا سامانه‌ی موقعیت‌یاب جهانی، تکنولوژی است که با کمک سیگنال‌های ارسالی از ماهواره‌های خارج از جو زمین، دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی می‌توانند موقعیت دقیق خود را محاسبه کنند. موقعیت قرارگیری این ماهواره‌ها در مدار کره‌ی زمین به شکلی است که در هر شرایطی 4 ماهواره از زمین قابل مشاهده است. دستگاه‌های گیرنده (مانند ردیاب) با یک قطعه‌ی سخت‌افزاری مخصوص GPS، این سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند و به وسیله‌ی GPRS موقعیت خود را برای سرور مورد نظر و یا تلفن‌همراه مقصد ارسال می‌کنند و پس از تحلیل این اطلاعات بر روی نقشه محل دقیق ردیاب نمایش داده می‌شود.
در این مقاله نحوه‌ی عملکرد ماهواره‌های موقعیت‌یاب جهانی را توضیح خواهیم داد و می‌بینید چطور از امکاناتی که این تکنولوژی به ارمغان آورده است در زندگی روزمره‌مان استفاده می‌کنیم و در نهایت قسمت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز استفاده از GPS را جهت ردیابی افراد یا وسایل نقلیه به شما خواهیم گفت. 

موقعیت یاب جهانی و مراحل ردیابی آن با تلفن همراه

سیستم موقعیت‌یاب جهانی چگونه کار می‌کند؟

در حدود فاصله‌ی 20 هزار کیلومتر بالاتر از سطح دریا ماهواره‌هایی به شکل وارونه به دور کره‌ی زمین قرار داده شده‌اند که دائماً داده‌ها را به ما که بر روی زمین هستیم از طریق دستگاه‌هایی مانند تلفن یا دستگاه‌های  مخصوص نشان می‌دهند. GPS یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی که به کمک این ماهواره‌ها کار می‌کند نیاز به حداقل سه ماهواره دارد و با محاسبه سه موقعیت مختصات و ارسال آن‌ها به دستگاه‌های گیرنده مانند تلفن‌همراه اطلاعات دقیقی از موقعیت مکانی شی مورد نظر به دست می‌آید.
از آنجایی که در هر نقطه‌ای از زمین باشیم 4 ماهواره به گیرنده‌های ما سیگنال ارسال می‌کنند بنابراین اطلاعات به دست آمده از موقعیت مکانی بسیار دقیق خواهد بود. در حقیقت محل برخورد سیگنال‌های مختلف که از چندین ماهواره ارسال می‌گردد همان مکان ما یا شی مورد نظر است که دستگاه GPS در آن نصب گردیده است. 
ایده استفاده از GPS به سال 1957 زمانی که به تازگی ماهواره "اسپات نیک" به فضا پرتاب شده بود بر می‌گردد. زمانی که چند تن از محققین علم فیزیک دور هم نشسته و به گفتگوی دوستانه مشغول بودند. آن‌ها به این فکر کردند که چطور سیگنال‌های ارسالی ماهواره‌ها را بشنوند و سپس تلاش کردند تا این ایده جالب را اجرایی کنند. آن‌ها به این هدف رسیدند و توانستند سیگنال‌های ارسالی از ماهواره را ضبط کنند و مسیر حرکتی آن را ثبت نمایند. چند هفته بعد به درخواست رئیس‌شان "فرنک مک کلر" که در حال ساخت یک زیر‌دریایی بود تصمیم گرفتند راهی پیدا کنند که به جای ضبط مسیر ماهواره‌، بتوانند مسیر حرکت زیردریایی را در اعماق اقیانوس آرام با کمک ماهواره‌هایی که به هوا می‌فرستند بیابند و به این ترتیب GPS به وجود آمد. 

سیستم موقعیت‌یاب جهانی چگونه کار می‌کند

سیستم موقعیت‌یاب جهانی  GPSچگونه وارد زندگی روزمره ما شده است؟

اکنون با توجه به توضیحاتی که داده شد متوجه شده‌اید که با کمک سیگنال‌های دقیقی که از ماهواره‌های اطراف زمین دریافت می‌شود می‌توان موقعیت بسیاری از افراد و دارایی‌های‌مان را کنترل و مدیریت کنیم. به این ترتیب موقعیت مکانی هر نوع وسیله‌ی نقلیه‌ای که در کنارش نیستیم برای ما قابل رویت است. همان‌طور که افراد یا وسایل نقلیه حرکت می‌کنند محل برخورد سیگنال‌هایی که ماهواره‌ها ارسال کرده‌اند هم تغییر خواهد کرد و ما لحظه به لحظه می‌بینیم که وسایل ارزشمند ما در چه شرایطی هستند. این وسایل ارزشمند تنها خودروها و موتورسیکلت ما نیستند بلکه ما می‌توانیم اعضای خانواده خود را که نگران سلامتی‌شان هستیم ردیابی کنیم. مثل افراد سالمند که حافظه‌ی خود را از دست داده‌اند یا کودکان خردسال‌مان که هر روز باید مسیر مدرسه تا منزل را طی کنند. به هر حال چه از خودروهایمان در برابر سارقان حفاظت کنیم و چه مدیر شرکتی باشیم و بخواهیم کارمندان را ارزیابی نماییم و چه نگران سلامتی اعضای خانواده‌مان باشیم، تلفن‌های هوشمندمان به کمک سیستم موقعیت‌یاب جهانی می‌توانند به کار ما بیایند.

سیستم موقعیت‌یاب جهانی  GPS

سیستم امنیتی خودروها در برابر سرقت یا تخلف

امروزه در سراسر جهان شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو برای افزایش سیستم امنیتی، دستگاه‌ ردیاب بر آن نصب می‌کنند. مثلاً شرکت آلمانی پورشه در سال‌های اخیر تصمیم گرفت مدل‌های کلاسیک خود را به تکنولوژی‌های جدید مجهز گرداند و بدین جهت برای افزایش امنیت خودروهای خود "سیستم ردیاب" را به تجهیزات امنیتی آن اضافه نمود. در مواردی هم که خودروها دارای سیستم امنیتی GPS نیستند صاحبان خودرو شخصاً اقدام به تجهیز آن به سیستم جی پی اس خودرو کرده‌اند زیرا می‌دانند هر نوع اقدام پیشگیرانه بهتر از پیگیری‌های پس از وقوع حادثه‌هایی مانند سرقت است.

ردیابی کودکان

سیستم GPS در نگهداری کودکان هم کاربرد داشته است. به طوری که اکنون ردیاب‌های سرویس مدارس به والدین کمک می‌کند تا مسیر حرکت و سرعت سرویس مدرسه کودک خود را بررسی و در صورت تخلف راننده هشدارهای لازم را دریافت کنند.

ردیابی کودکان

مراحل ردیابی موقعیت مکانی با تلفن‌همراه 

مرحله‌ی اول: تهیه‌ی دستگاه ردیاب باکیفیت
انتخاب یک دستگا‌ه جی پی اس مناسب از بین مدل‌های موجود در بازار کاملاً بستگی به نیاز شما دارد. اکنون ردیاب‌‌ها با کارایی‌های گوناگون در بازار موجود می‌باشند که با توجه به کارکردشان دارای ساختار، اندازه، ظرفیت باتری و هشدارهای متفاوت می‌باشند. ردیاب خودروی شخصی، ردیاب افراد، ردیاب حیوانات، ردیاب خودروهای سنگین، ردیاب سرویس مدارس و یا ردیاب کارمندان از جمله ردیاب‌هایی هستند که کاملاً بر کارکرد و مدل دستگاه GPS تاثیر می‌گذارد.
مرحله‌ی دوم: استفاده از یک سیم کارت (رایتل، همراه اول، ایرانسل)
یک سیم کارت در دستگاه GPS قرار داده می‌شود تا ارتباط بین دستگاه ردیاب جی پی اس و تلفن‌همراه صاحب آن (اپلیکشن / سرور) برقرار شود.
مرحله‌ی سوم: نصب اپلیکیشن مناسب به منظور ردیابی موقعیت مکانی خودرو
یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ردیابی که قابلیت نصب بر دستگاه‌های ردیاب وایزر را دارد اپلیکیشن سرو می‌باشد. این اپلیکیشن را می‌توانید بر روی تلفن‌همراه نصب کنید و هر لحظه خودروی خود را بر روی نقشه ببینید. این اپلیکیشن نسبت به اپلیکیشن‌های دیگر محیط کاربری ساده‌تری دارد و به‌راحتی برای هر کاربری قابل استفاده است. هرگاه هم که فکر می‌کنید خودروی خود را در مکانی امن مانند پارکینگ منزل گذاشته‌اید و اکنون نیازی به ردیابی ندارید، می‌توانید برای مدتی دستگاه را غیرفعال نمایید. جهت تهیه‌ی دستگاه ردیاب وایزر و اپلیکیشن سرو می‌توانید به وبسایت رسمی تیم وایزر رفته و یا با کارشناسان فروش تیم وایزر تماس برقرار کنید. 
این اپلیکیشن جهت ردیابی لحظه‌ای و همچنین گزارش‌گیری مسیرهای پیموده شده، طراحی و تولید شده و شما می‌توانید با  جاسازی دستگاه وایزر در ماشین و نصب اپلیکیشن سرو بر روی تلفن‌های همراه خود مسیر حرکت خودرو را ببینید و کنترل بیشتر بر خودروی شخصی خود یا کارمندان داشته باشید.
بنابراین همان‌طور که با تلفن‌های هوشمند می‌توانید موقعیت مکانی خود را پیدا کنید، این امکان هم با وجود ماهواره‌ها به وجود آمده است که موقعیت مکانی خودروی شخصی و خودروهای تحت سرپرستی شرکت را ردیابی کنید. ماهواره‌های اطراف زمین تغییر و تحولات عظیمی به وجود آورده‌اند و تنها کافی است یک دستگاه ردیاب GPS داشته باشید و به تلفن‌های هوشمند متصل گردانید تا از همه‌ی امکانات ردیابی آن برای نگهداری و مراقبت از افراد و دارایی‌های‌تان استفاده نمایید. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE