انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس

26 شهریور ، 1402
گروه تحقیقاتی وایزر

در این مقاله خواهید خواند:

  • مقدمه
  • ۲۰ کاربرد ردیاب جی پی اس
  • با وایزر؛ بهترین ردیاب خودرو را تجربه کنید
  • سوالات متداول

ردیاب جی پی اس یک فناوری بسیار مهم و کاربردی است که در حوزه‌ها و صنایع از جمله صنایع نظامی، علمی، کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی و حتی در زندگی روزمره ما (برای مثال استفاده از ردیاب جی پی اس خودرو) تأثیر زیادی دارد. از زمان کشف و توسعه این فناوری، کاربردهای آن به‌شدت گسترش یافته است. در این مطلب از وایزر به بررسی کامل انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۲۰ کاربرد ردیاب جی پی اس

1. کاربردهای ردیاب جی پی اس در هوانوردی

اکثر هواپیماهای مدرن از گیرنده‌های GPS استفاده می‌کنند تا موقعیت هواپیما را در زمان واقعی به خلبانان و مسافران ارائه دهند. ردیاب جی پی اس همچنین نقشه‌ای از مقصدهای مختلف با توجه به محل حرکت هواپیما ارائه می‌دهند. علاوه بر این، اپراتورهای خطوط هوایی برای تصمیم‌گیری در مورد سریع‌ترین، ایمن‌ترین و کم‌ترافیک‌ترین خطوط هوایی از ردیاب جی پی اس استفاده می‌کنند. همچنین از این تکنولوژی برای ردیابی هواپیما و هدایت خلبان در مواردی استفاده می‌شود که شرایط آب‌و‌هوایی متغیر و ناپایدار است یا هر مشکل دیگری در آسمان وجود دارد.

2. کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنعت دریایی

برای کاپیتان‌های کشتی، برنامه ناوبری بسیار دقیقی مورد نیاز است تا بتوانند از طریق آب‌ها به‌سمت مقصد خود حرکت کنند. ردیاب جی پی اس تضمین می‌کند که مسیرهای حرکت قابل‌عبور هستند و هیچ مانعی وجود ندارد. یکی دیگر از کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنایع دریایی، استفاده از آن‌ها برای نقشه‌برداری و عملیات لای‌روبی در رودخانه‌ها، اسکله‌ها و دریاها است و به آن‌ها اطمینان می‌دهد که تا چه میزان عمقی باید عملیات را انجام دهند.

3. کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنعت کشاورزی

استفاده از سامانه جی‌پی‌اس به‌عنوان یک ابزار پرقدرت در حوزه کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این فناوری نه‌تنها به کشاورزان کمک می‌کند تا در فرآیندهای مختلف کشاورزی به بهره‌وری بیشتری دست یابند، بلکه تاثیرات مثبت آن در محیط‌زیست نیز به چشم می‌خورد. یکی از مزایای اساسی استفاده از جی‌پی‌اس در کشاورزی، کمک به بهینه‌سازی فرآیندهای مرتبط با سم‌پاشی است. در زمین‌های وسیع و چند هکتاری، تعیین نقاط دقیق برای سم زدن به‌صورت دستی دشوار و زمان‌بر است. با استفاده از مسیریابی ماهواره‌ای، این کار به سادگی انجام می‌شود و از هدررفت سم و زمان جلوگیری می‌شود. همچنین، با استفاده از هواپیماهای سم‌پاش مجهز به فناوری جی‌پی‌اس، اطمینان حاصل می‌شود که تمامی نقاط زمین که نیاز به سم‌پاشی دارند، به دقت پوشش داده شده‌اند و هیچ قسمتی از مزرعه از سم بی‌نصیب نمانده است.
همچنین، در فرآیند کشت و آبیاری، داده‌های ماهواره‌ای به کشاورزان این امکان را می‌دهند تا در شرایط جوی مناسب، زمین را کشت کنند و منابع آب را بهینه مدیریت کنند. این به معنای بهره‌برداری بهتر و بهره‌وری بالاتر از زمین کشاورزی است که در نهایت منجر به بهبود کیفیت محصولات می‌شود. علاوه بر این، در حوزه دام‌داری و دام‌پروری، استفاده از جی‌پی‌اس به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا مکان و وضعیت دقیق حیوانات را دنبال کنند و مراقبت بهینه از آن‌ها را انجام دهند.
کاهش هدررفت محصولات، مدیریت صحیح مزرعه، مدیریت منابع آبی و پایش محصولات از دیگر کاربردهای ردیاب جی پی اس در کشاورزی است.

4. کاربردهای ردیاب جی پی اس در علوم مختلف

ردیاب جی پی اس در علوم مختلف نیز کاربردی است، به‌خصوص در زمینه فیزیک، زیست‌شناسی و علوم زمین. قبل از اختراع این ردیاب جی پی اس، دانشمندان برای مطالعات علمی روی حیوانات، از نوارهای فلزی و پلاستیکی  برای علامت‌گذاری استفاده می‌کردند و برای زیر نظر گرفتن حیوانات، آن‌ها را تا مکان‌های مختلف تعقیب می‌کردند که خطرات زیادی برای آن‌ها به همراه داشت. اما، از زمان اختراع ردیاب جی پی اس، دانشمندان به‌راحتی با متصل کردن دستگاه جی پی اس به قلاده حیوانات، می‌توانند به طور خودکار حرکت حیوانات را ضبط کنند. اطلاعات حرکت و رفتار حیوانات از طریق ماهواره به پژوهشگران منتقل می‌شود. در واقع، آن‌ها می‌توانند مکان حرکت حیوانات را بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی ردیابی کنند. دانشمندان ژئوفیزیک نیز با استفاده از ردیاب جی پی اس به مطالعه چگونگی تغییر مناظر در طول زمان می‌پردازند.

5. کاربردهای ردیاب جی پی اس در حوزه نظامی

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اولین نهادی بود که سیستم GPS را توسعه داد و از آن زمان این سیستم توسط نیروهای نظامی متعدد در سراسر جهان پذیرفته شد. امروزه کاربردهای متنوعی از ردیاب جی پی اس در صنعت نظامی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تهیه نقشه‌های نظامی: از جی پی اس برای تهیه نقشه‌های نظامی دقیق از مناطق مورد نظر استفاده می‌شود. این نقشه‌ها اطلاعات جغرافیایی حیاتی از جمله توپوگرافی، طول و عرض جغرافیایی، فاصله از سطح دریا، ساختارهای مهم، و موارد دیگر را در اختیار نیروهای نظامی قرار می‌دهند.
ناوبری نظامی: نیروهای نظامی از ردیاب GPS برای مسیریابی نیروهای خود در زمینه‌های مختلف از جمله حمله هوایی، دریایی و زمینی استفاده می‌کنند. این دستگاه به ارتقای دقت و سرعت حرکت نیروها در عملیات‌های نظامی کمک می‌کند.
ارتباطات نظامی: ردیاب GPS در ارتباطات نظامی بسیار مؤثر است. این فناوری به نیروهای نظامی امکان ارسال و دریافت پیام‌ها و داده‌ها به‌صورت دقیق و همزمان را می‌دهد. نیروهای نظامی از GPS برای تعیین موقعیت دقیق اجراکنندکان عملیات، ارسال دستورها، و مدیریت اطلاعات عملیاتی استفاده می‌کنند.
جاسوسی و دریافت اطلاعات دشمن: ردیاب GPS در عملیات جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی دشمن نیز کمک می‌کند. اطلاعات دقیق در مورد موقعیت دشمنان و عوامل عملیاتی مهم مانند انبارهای سلاح، پایگاه‌های نظامی و مکان‌های استراتژیک به کمک ردیاب جی پی اس و توسط نیروهای نظامی جمع‌آوری می‌شوند.
مدیریت عملیات جنگی: GPS به فرماندهان نظامی امکان مدیریت بهتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر عملیات نظامی را می‌دهد. این فناوری به ایجاد تصاویر دقیق در زمان واقعی، تعیین موقعیت دقیق نیروها و تجهیزات و ارسال دستورات به‌صورت فوری کمک می‌کند.
تحلیل داده‌های نظامی: GPS به تجزیه‌و‌تحلیل دقیق داده‌های جمع‌آوری‌شده در عملیات نظامی کمک می‌کند. این اطلاعات به تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و تاکتیکی نیروهای نظامی و شناسایی الگوهای دشمنان اساسی هستند.

6. کاربردهای ردیاب جی پی اس در ارتباطات

ارتباطات به‌ویژه از طریق تلفن همراه از رایج‌ترین موارد استفاده از جی پی اس را دارند. بسیاری از اپلیکیشن‌های تلفن همراه با استفاده از جی پی اس خدمات خود را ارائه می‌دهند. سرویس‌های تاکسی اینترنتی، سفارش آنلاین غذا، اپلیکیشن‌های رهیاب و دیگر موارد از جی پی اس برای خدمات‌رسانی دقیق‌تر به مشتری استفاده می‌کنند.

7. هدایت خودروهای سنگین و تجهیزات معدن به‌کمک ردیاب GPS

ماشین آلات سنگین مورد استفاده در معدن و ساخت‌و‌ساز نیز از ردیاب جی پی اس استفاده می‌کنند. معدنچیان با کمک این دستگاه، مواد معدنی را در لایه‌های مختلف سطح زمین ردیابی می‌کنند.

:مطالعه مقاله‌های زیر شاید برای شما مفید باشد

بهترین ردیاب جی پی اس مناسب برای خودروهای سنگین و کامیون ها

بهترین ردیاب خودرو چیست؟

معرفی انواع ردیاب خودرو و کاربردهای آن

8. ردیاب جی پی اس و کاربرد آن در خودروها و حمل‌و‌نقل جاده ای 

زمانی که به کاربردهای ردیاب جی پی اس در زندگی روزمره نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم اکثر کاربران این فناوری سرویس‌های تاکسی اینترنتی، وسایل نقلیه اضطراری، مدیریت ناوگان تجاری، خدمات حمل‌و‌نقل عمومی، اعزام و ناوبری هستند. صاحبان خودروهای خصوصی نیز از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و اکثر مدل‌های جدید خودرو با GPS نصب‌شده در کارخانه عرضه می‌شوند. وجود ردیاب جی پی اس خودرو در موارد زیر کاربردی است:
مدیریت ناوگان و نظارت بر آن‌ها
جلوگیری از سرقت خودروها
نظارت بر موقعیت خودرو به‌صورت لحظه‌ای
کنترل رفتار رانندگان
افزایش امنیت با امکان تعریف محدوده مجاز حرکت و سرعت
موقعیت‌یابی دقیق خودروها

وایزر بهترین ردیاب ماشین و موتور

9. کاربرد ردیاب جی پی اس در فعالیت‌های اجتماعی

برخی از فعالیت‌های اجتماعی و روزانه که استفاده از این فناوری را در خود جای داده‌اند، شامل دوچرخه‌سواری، اسکی، پیاده‌روی، چتربازی، پاراگلایدر، گذاشتن برچسب مکان جغرافیایی روی عکس‌ها و دیگر موارد است.

10. استفاده از ردیاب جی پی اس برای اجرای قانون

یکی دیگر از کاربردهای ردیاب جی پی اس، استفاده از آن توسط پلیس و مجریان قانون به منظور تحت نظر داشتن مظنونان و مجرمان یا دستگیر کردن آن‌ها است. ردیاب جی پی اس به پلیس کمک می‌کند تا موقعیت لحظه‌ای مجرم را دنبال کند. علاوه بر این، به کمک سیستم هشداردهی جئوفنسینگ، پلیس می‌تواند محدوده جغرافیایی مجاز را برای مجرمان تعیین کند.

11. ردیاب جی پی اس و مراقبت از حیوانات خانگی شما

حیوانات خانگی مانند گربه و سگ به دور از چشم صاحب خود، به‌راحتی ممکن است فرار کنند یا گم شوند. حتی در بعضی از نژادهای گران‌قیمت، احتمال به سرقت رفتن حیوان نیز وجود دارد. استفاده یک ریزتراشه GPS به صاحب حیوان خانگی کمک می‌کند تا از موقعیت لحظه‌ای پت خود مطلع باشد و در صورت گم شدن، آن را پیدا کند.

12. کاربرد ردیاب جی پی اس در مراقبت از سالمندان

معمولاً افراد مسن دوست ندارند که کسی مدام آن‌ها را تحت نظر داشته باشد و ترجیح می‌دهند گاهی اوقات به تنهایی بیرون بروند و سرگرم باشند. اما در سنین بالا، خطرات مختلفی برای سالمندان وجود دارد، مانند گم کردن مسیر برگشت و فراموش کردن آدرس. در این صورت نیاز به کمک اضطراری دارند تا خطری جان آن‌ها را تهدید نکند. استفاده از ردیاب جی پی اس شخصی در اینجا اهمیت پیدا می‌کند. این دستگاه‌ها کوچک هستند و به‌راحتی داخل کیف یا روی لباس سالمندان نصب می‌شوند. بعضی از این ردیاب‌ها دارای دکمه کمک اضطراری (SOS) نیز هستند که کافی است فرد یک دکمه را فشار دهد تا هشداری برای نزدیکان او ارسال شود و به کمک او بشتابند. 

13. ردیاب جی پی اس و افزایش امنیت آثار هنری

برخی از نقاشی‌ها و آثار هنری ارزش تاریخی دارند و شاید میلیاردها دلار ارزش‌گذاری شده باشند. مسئولین موزه‌ها اگر نظارت دقیق بر این آثار نداشته باشند، احتمال سرقت آن‌ها بسیار بالاست. استفاده از ردیاب جی پی اس برای این آثار هنری اهمیت زیادی دارد و مانع از به سرقت رفتن آن‌ها می‌شود.

14. ردیاب GPS و استفاده از آن در سفرهای انفرادی

زمانی که به تنهایی سفر می‌روید، توصیه می‌شود یک ردیاب همراه خود داشته باشید تا در صورت مواجه شدن با هر گونه خطر یا گم شدن به نزدیکانتان، هشدار ارسال شود تا برای کمک به شما دقیقاً به نقطه‌ای بیایند که در آن قرار دارید.

15. استفاده از فناوری GPS همراه با سیستم‌های هوشمند بزرگ‌راه برای بهبود ایمنی بزرگ‌راه و کاهش ازدحام

سیستم‌های مدیریت یکپارچه ترافیک به داده‌های دقیقی نیاز دارند که در زمان واقعی و به صورت لحظه‌ای در دسترس باشند. این سیستم برای اطمینان از این است که مسئولان مربوطه می‌توانند زمان و سرعت سفر را برای نظارت و کنترل ترافیک مدیریت کنند. بنابراین برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از GPS استفاده می‌شود تا اطلاعات دقیق در مورد وضعیت جاده‌ها به دست آید.

16. ایمنی عمومی و امداد در زمان وقوع بلایا با استفاده از جی پی اس

بهترین کاربرد ردیاب جی پی اس این است که می‌توان از آن در شرایط آب‌و‌هوایی یا محیطی مختلف استفاده کرد و به همین دلیل برای استفاده در هنگام مدیریت بلایا اهمیت پیدا می‌کند. GPS به ماهواره‌ها متصل است و به همین دلیل قطعی ندارد و در تمامی نقاط زمین قابل استفاده است. وسایل نقلیه اضطراری و تجهیزات نیز در زمان وقوع بلایا با استفاده از GPS ردیابی می‌شوند تا کمک‌رسانی با دقت بالا انجام شود.

17. استفاده از ردیاب جی پی اس برای افراد معلول و ناتوان

افراد ناتوان یا دارای نیازهای خاص مانند افراد نابینا به مراقبت بیشتری نیاز دارند. استفاده از ردیاب GPS برای این افراد اهمیت زیادی دارد زیرا نه‌تنها برای ردیابی موقعیت آن‌ها استفاده می‌شود، بلکه می‌تواند در مواقع اضطراری برای کمک به آن‌ها نیز استفاده شود. تنها کافی است در زمان خطر، دکمه SOS را فشار دهند تا موقعیت مکانی آن‌ها برای کسانی که در لیست قرار دارند ارسال شود.

18. کاربرد ردیاب جی پی اس در صنعت باربری

با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جی پی اس در صنعت باربری، مدیران شرکت‌های حمل و نقل قادرند به راحتی موقعیت فعلی کامیون‌ها و وسایل حمل‌ونقل خود را دنبال کنند. این اطلاعات به مدیران این امکان را می‌دهد تا مسیرها را بهینه‌تر انتخاب کنند و زمان تأخیرهای غیر‌منتظره را به حداقل برسانند. همچنین، با استفاده از ردیاب GPS، مدیران ناوگان به‌راحتی می‌توانند از مکان دقیق بارها مطلع شوند و به مشتریان اطلاعات دقیقی از وضعیت بار و تأخیر احتمالی در تحویل بدهند. این فناوری به مدیران اجازه می‌دهد تا عملیات ارسال بار به مشتریان را بهبود ببخشند و بهره‌وری را افزایش دهند و به این ترتیب باعث بهبود تجربه کاربران و مشتریان شوند. 
علاوه بر این، در صورت بروز حوادث اضطراری، ردیاب جی پی اس به مدیران ناوگان اطلاعات مکانی دقیق ارائه می‌دهد که در نجات و حمایت از رانندگان و بارهای حمل‌شده بسیار مفید است. این ابزار حیاتی به تیم‌های امداد و نجات کمک می‌کند تا به‌سرعت به محل وقوع حادثه برسند و کمک کنند.

19. کاربرد جی پی اس در ردیابی سرویس مدرسه

امنیت داشتن مهم‌ترین دغدغه والدین برای دانش‌آموزان است. با نصب ردیاب جی پی اس روی سرویس مدرسه، مدیر یا مسئول مدرسه می‌تواند در تمامی لحظات به‌صورت آنلاین مسیر حرکت را کنترل کند و در صورت عبور سرویس از محدوده مجاز حرکت اقدامات لازم را انجام دهد.

20. کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنعت پزشکی

استفاده از فناوری موقعیت‌یاب جی‌ پی‌ اس (GPS) در صنعت پزشکی نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت خدمات به بیماران و بهبود عملکرد پزشکان دارد. این فناوری ارزشمند به پزشکان این امکان را می‌دهد تا اطلاعات دقیقی از بیمارانی که مشکل حرکتی دارند دریافت کنند و حرکات بیماران آن‌ها را در طول فرآیند درمان دنبال کنند. به این ترتیب، پزشکان می‌توانند نحوه پیشرفت و بهبود بیماران را دقیق‌تر بررسی کنند.
استفاده از تکنولوژی جی‌ پی ‌اس در صنعت پزشکی باعث بهبود فرآیند درمان و پیشرفت در خدمات به بیماران می‌شود. این ابزار قدرتمند، پزشکان را در ارائه مراقبت‌های بهتر و کارآمدتر به بیماران کمک می‌کند و برای افراد دارای نیازهای ویژه امکانات بیشتری را فراهم می‌سازد.

با وایزر، بهترین ردیاب خودرو را تجربه کنید

در این مطلب با انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس آشنا شدیم. البته این تنها بخش محدودی از کاربرد این فناوری است و قطعاً کاربردهای بسیار زیاد دیگری برای این دستگاه وجود دارد. 
همان طور که اشاره کردیم، یکی از کاربردهای ردیاب جی پی اس استفاده از آن در انواع خودروهای شخصی و سازمانی است که امکان افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت را فراهم می‌کند. اگر قصد استفاده از این کاربرد ردیاب GPS را دارید و به‌دنبال خرید ردیاب خودرو هستید، وایزر با معرفی دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز، فرصتی منحصر‌به‌فرد فراهم کرده است تا با هزینه‌ای معقول از بهترین ابزارهای ردیابی بهره ببرید. ردیاب‌های تنوع کاربری بسیاری دارند و روی انواع خودروها از جمله ماشین‌های کشاورزی، خودروهای شرکتی، سرویس مدارس و اتومبیل‌های اجاره‌ای، و به‌ویژه ردیابی دقیق خودروهای شخصی و موتورسیکلت قابل‌استفاده هستند.

برای مشاوره و اطلاع از قیمت دستگاه ردیاب خودرو می‌توانید به صفحه محصولات مراجعه کنید یا با تلفن ۰۲۱۸۶۰۴۵۸۶۰ تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول 

● کاربردهای اصلی ردیاب جی‌پی‌اس چیست؟

کاربردهای اصلی ردیاب جی‌پی‌اس شامل ردیابی و مکان‌یابی وسایل نقلیه، پایش و کنترل ناوگان حمل‌ونقل، ارائه خدمات تاکسی‌های اینترنتی و اطلاعات ترافیکی و مدیریت منابع طبیعی است.

● آیا ردیاب GPS برای مانیتور کردن کودکان یا افراد مسن کاربردی است؟

بله، ردیاب‌ GPS برای موقعیت‌یابی تمام افراد کم‌توان و دارای اختلالات ذهنی بسیار کاربردی است.

● آیا می‌توان از ردیاب GPS برای ردیابی خودروها در صورت سرقت استفاده کرد؟

بله، ردیاب GPS برای ردیابی و پیدا کردن خودروی مسروقه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

● آیا ردیاب جی پی اس می‌تواند در ورزش‌های خاصی مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن مفید باشد؟

بله، ردیاب‌های GPS برای مانیتورینگ فعالیت‌های ورزشی و همچنین حفظ امنیت در ورزش کاربردی است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE