نکات مهم برای نگهداری اصولی از خودرو در فصول مختلف سال

15 فروردین ، 1403
گروه تحقیقاتی وایزر
در مقاله نکات مهم برای نگهداری اصولی از خودرو در فصول مختلف سال خواهید خواند:
  • مقدمه
  • نکاتی برای نگهداری خودرو در فصل زمستان (5 مورد)
  • نکاتی برای نگهداری از خودرو در فصل بهار (8 مورد)
  • نکاتی برای نگهداری از خودرو در فصل زمستان (6 مورد)
  • نکاتی برای نگهداری از خودرو در فصل پاییز(6 مورد)
  • و در پایان این که ... 
  • سوالات متداول درباره نگهداری اصولی از خودرو در فصول مختلف سال

نکات مهم برای نگهداری اصولی از خودرو در فصول مختلف سال

با تغییر فصل، شرایط آب‌وهوایی نیز تغییر می‌کند و این دگرگونی می‌تواند بر عملکرد خودروی شما تاثیر بگذارد. شرایطی که در تابستان برای خودروی شما کاربردی است، ممکن است در زمستان جوابگو نباشد. در این مطلب از وبسایت وایزر، بررسی خواهیم کرد که چگونه خودروی خود را برای هر فصل آماده کنید تا رانندگی امن و بی‌دغدغه‌ای را تجربه کنید. با ما همراه باشید.

نکته برای نگهداری اصولی از خودرو در فصول سال

5 نکته برای نگهداری از خودرو در فصل زمستان

با فرا رسیدن فصل زمستان، رانندگی در جاده‌های سرد و لغزنده یا رانندگی در شرایط برف و باران چالش‌برانگیز است. برای رانندگی امن در این فصل، لازم است که خودروی خود را برای مقابله با شرایط آب‌وهوایی سرد آماده کنید. به این منظور، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1- یک کیت زمستانی برای محافظت بیشتر تهیه کنید. کیت زمستانی شامل مواردی مانند یخ‌زدا، لباس گرم، جلیقه شبرنگ، چراغ قوه، پتو، بیل، آب آشامیدنی و غذای خشک و فاسد نشدنی است که می‌تواند در مواقع ضروری در زمستان مفید باشد.

2- همیشه باتری خودرو را برای ماه‌های سرد آماده کنید. باتری، قلب تپنده ماشین است. این قطعه ضروری خودرو در زمستان، تحت فشار بیشتری قرار دارد ، زیرا در این فصل بیشتر از سیستم گرمایش داخلی خود استفاده می‌کنید. همیشه باتری را بررسی کنید تا در فصل سرما با مشکل مواجه نشوید.

3- سرویس کامل ماشین قبل از شروع زمستان ضروری است. با رفتن به تعمیرگاه، سیستم‌های حیاتی خودرو، مانند سیستم ترمز، بخاری، برف‌پاک‌کن و چراغ‌ها را به‌طور کامل بررسی کنید و در صورت نیاز، خودرو را به دست تعمیرگاه بسپارید.

4- لاستیک‌های ماشین را چک کنید. در شرایط برفی و یخبندان باید آج لاستیک‌ها بیشتر باشد تا چسبندگی و ترمزگیری بهتری داشته باشید.

5- میزان مایعات خودرو مانند ضد یخ، روغن موتور و روغن ترمز را به‌طور مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

همچنین برای حفظ ایمنی خودرو در زمستان، نکات رانندگی زیر را در نظر بگیرید:

  • با احتیاط رانندگی کنید و سرعت خود را با شرایط جاده وفق دهید. از رانندگی با سرعت بالا در جاده‌های لغزنده خودداری کنید. نصب ردیاب جی پی اس خودرو به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر حفاظت از خودرو در برابر سرقت، در صورت عبور از محدوده سرعت مجاز، هشداری دریافت کنید و سرعت و شتاب خود را کاهش دهید.
  • حتماً در فصل زمستان، برای جلوگیری از تصادف، فاصله خود را با خودروهای جلویی بیشتر حفظ کنید تا در صورت نیاز به ترمزگیری ناگهانی، زمان کافی برای واکنش داشته باشید و در سطح لغزنده، سر نخورید.
  • در جاده‌های شیب‌دار و لغزنده، از دنده معکوس برای ترمزگیری و حفظ کنترل خودرو استفاده کنید.
  • همیشه زنجیر چرخ همراه داشته باشید. در صورت بارش برف سنگین و یخبندان، از زنجیر چرخ برای افزایش چسبندگی و ترمزگیری استفاده کنید.

نکته برای نگهداری اصولی از خودرو در فصول سال

8 نکته برای نگهداری از خودرو در فصل بهار

با پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار، سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و خودروها به نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارند. برای حفظ سلامت و عملکرد صحیح خودرو به نکات زیر دقت کنید:

1- روغن و فیلتر روغن را عوض کنید. تعویض منظم روغن و فیلتر آن برای سالم نگه داشتن موتور ضروری است. عدم تعویض روغن موتور می تواند منجر به مصرف سوخت بیشتر، عملکرد ضعیف موتور، آسیب شدید موتور و کاهش عمر موتور شود.

2- میزان مایعات ماشین را بررسی کنید. روغن ترمز، روغن گیربکس، مایع شیشه‌شوی و مایع خنک‌کننده خود را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را پر یا تعویض کنید.

3- با توجه به گرم‌تر شدن هوا در فصل بهار، فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید. از سالم بودن آج لاستیک‌ها و عدم وجود ساییدگی اطمینان حاصل کنید. لاستیک‌ها تنها نقطه تماس بین ماشین شما و جاده هستند و به همین دلیل، نگهداری مناسب از آن‌ها ضروری است.

4- در فصل بهار میزان بارش‌ها افزایش می‌یابد. حتماً تیغه‌های برف‌پاک‌کن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

5- در اواخر فصل بهار و با گرم شدن هوا، استفاده از کولر خودرو افزایش می‌یابد. به همین دلیل، لازم است تا قبل از شروع فصل گرما، سیستم تهویه مطبوع را به طور کامل بررسی کنید. شارژ گاز کولر، تعویض فیلتر کابین و بررسی عملکرد کمپرسور از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

6- باتری خودرو در دمای سرد زمستان آسیب می‌بیند و انرژی آن تخلیه می‌شود. بهار زمان بسیار خوبی برای تست باتری و در صورت نیاز تعویض آن است.

7- پس از گذراندن فصل زمستان، آلودگی ها و نمک جاده ممکن است روی بدنه خودرو باقی مانده باشد. بهتر است با آغاز فصل بهار، بدنه و داخل کابین خودرو را کامل بشویید تا به حفظ زیبایی و سلامت خودرو کمک کنید.

8- از خودرو در برابر نور مستقیم خورشید و بارش باران محافظت کنید تا رنگ خودرو همیشه در بهترین حالت باقی بماند.

نکته برای نگهداری اصولی از خودرو در فصول سال

6 نکته برای نگهداری از خودرو در فصل تابستان

گرمای تابستان، از جاده‌های سوزان آن گرفته تا افزایش استفاده از تهویه مطبوع، می‌تواند بر عملکرد و طول عمر خودرو تأثیر بگذارد. بنابراین برای اطمینان از یک تابستان ایمن و لذت‌بخش، آماده شدن برای چالش‌های غیرمنتظره فصل گرما بسیار مهم است. در ادامه، چند نکته برای نگهداری خودرو در تابستان آورده شده است:

1- سیستم تهویه مطبوع را بررسی کنید. در تابستان، تهویه هوای داخل خودرو اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتماً برای تهویه مناسب به مکانیک مراجعه کنید.

2- باد لاستیک و آج تایر را کنترل کنید. باد لاستیک باید متناسب با فصل تابستان باشد. در این فصل، برای حفظ فشار مناسب، پیشگیری از انقباض لاستیک‌ها و بهبود راندمان سوخت، باد لاستیک را کم می‌کنند. علاوه‌بر این، فراموش نکنید که تایر زاپاس خود را چک کنید! احتمال ترکیدن لاستیک در فصل تابستان وجود دارد و به همین دلیل وجود لاستیک زاپاس ضروری است.

3- مراقبت از باتری خودرو در فصل گرما بسیار اهمیت دارد تا هزینه‌ها کاهش یابد و رانندگی ایمن‌تر شود. گرما، یکی از عوامل زود خراب شدن باتری است و می‌تواند سطح تبخیر مایع باتری را افزایش دهد.

4- سطح مایعات خودرو در فصل تابستان باید دائماً چک شود تا مایعات بخار نشده باشند و از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری شود

5- مراقب بالا رفتن دمای خودرو در فصل تابستان باشید. خنک نگه داشتن ماشین در این فصل اهمیت زیادی دارد. اگر خودرو داغ کرد، حتماً توقف کنید و صبر کنید تا ماشین خنک شود.

6- مراقب رنگ بدنه و داشبورد باشید و برای حفظ رنگ، خودرو را در سایه پارک کنید یا روی آن چادر ماشین بکشید.

 نکته برای نگهداری اصولی از خودرو در فصول سال

6 نکته برای نگهداری از خودرو در فصل پاییز

نگهداری مناسب از خودرو در فصل پاییز بسیار اهمیت دارد تا از آسیب‌های ناشی از بارش‌ها و شرایط آب‌وهوایی متفاوت، مانند باران‌های اسیدی و کمبود دید در شرایط نور کمتر، جلوگیری شود. در اینجا، چند نکته مهم برای نگهداری و مراقبت از خودرو در فصل پاییز را معرفی می‌کنیم:

1-  با شروع فصل پاییز و بارش باران، لکه‌های باران روی بدنه خودرو می‌توانند باعث ایجاد لک و رنگ‌سوختگی منج شوند، به خصوص در شهرهای آلوده مانند تهران که باران‌ها از نوع باران اسیدی هستند. بنابراین، شستشوی منظم ماشین و پارک کردن در جایی که در معرض باران قرار ندارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

2- زاویه دید در فصول سرد به دلیل آلودگی شیشه‌ها و آینه‌ها پس از بارش ممکن است محدود شود. استفاده از واکس بدنه مرغوب روی شیشه‌ها و شیشه پاکن‌های استاندارد می‌تواند به تمیز ماندن شیشه‌ها کمک کند و دید را بهبود بخشد. واکس بدنه به حرکت راحت‌تر برف‌پاک‌کن نیز کمک می‌کند.

3- در فصل پاییز به دلیل بارش باران و ریزش برگ، آلودگی‌های محیطی به داخل خودرو هم راه می‌یابد و به همین دلیل به نظافت داخلی بیشتری نیاز است تا از انتقال ویروس‌ها و میکروب‌ها به داخل خودرو جلوگیری شود.

4- تایرها بخشی از خودرو هستند که همواره در تماس با زمین هستند و به دلیل گل‌ولای بیشتر در این فصل، باید به‌صورت مداوم آن‌ها را تمیز کنید. ضمن این که در فصل پاییز باد لاستیک خودرو باید با توجه به کاهش دما، تنظیم شود.

5- سیستم ترمز خودرو نیز در فصول پاییز بیشترین تماس را با گل و لای و برف دارد. بنابراین، نظافت منظم و استفاده از مواد مناسب برای شستشوی آن بسیار حائز اهمیت است.

6- بررسی سطح مایعات در فصل پاییز نیز مانند تمامی فصل‌ها اهمیت دارد. روغن ترمز، روغن موتور و روغن‌ گیربکس را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

نکته برای نگهداری اصولی از خودرو در فصول سال

و در پایان این که...

حفاظت از خودرو در برابر سرقت نیز یکی از مهم‌ترین اصولی است که در هر فصلی باید آن را مدنظر قرار داد. با خرید ردیاب جی پی اس وایزر از خودروی خود در برابر سرقت محافظت کنید. به کمک ردیاب GPS می‌توانید در تمامی فصل‌ها، رفتار صحیح در رانندگی را کنترل کنید و مانع از آسیب دیدن خودرو و هدر رفتن مصرف سوخت شوید.

سوالات متداول

باید فشار لاستیک خودرو را برای فصل بهار و تابستان تنظیم کنم؟

بله، فشار لاستیک را به اندازه مناسب برای دمای بالاتر در این فصل‌ها تنظیم کنید. همچنین، مطمئن شوید که سیستم خنک‌کننده خودرو در فصل بهار و تابستان به درستی کار می‌کند.

دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو در فصل زمستان چیست؟

تنظیم نبودن موتور، درست کار نکردن سنسور اکسیژن و فیلتر هوا، رانندگی با سرعت بالا و عادات بد رانندگی از جمله دلایل افزایش مصرف سوخت در زمستان هستند.

آیا باید باتری خودرو را در تابستان چک کنم؟

بله، دماهای بالا می‌توانند باتری را زودتر خالی کنند و به آن آسیب برسانند. بنابراین، از عملکرد باتری خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که اتصالات باتری محکم است زیرا لرزش هم می‌تواند به باتری آسیب بزند.

آیا ردیاب خودرو می‌تواند به نگهداری اصولی از خودرو در فصول سال کمک کند؟

بله. ردیاب جی پی اس با امکانات مختلفی که در اختیار شما قرار می‌دهد، از هدررفت سوخت و آسیب به خودرو جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE