سرقت خودرو، مادر جرائم در ایران

17 آذر ، 1397
گروه تحقیقاتی وایزر

سرقت ماشین، دارای بالاترین آمار جرائم در ایران

طی اطلاعات منتشر شده در سایت ناجا در سال 89 نزدیک به هفت میلیون خودرو در تهران تردد داشته است. از آنجایی که این تعداد در سال‌های اخیر افزایش یافته، بستری مناسب برای فعالیت‌های مجرمانه‌ی سارقان خودرو فراهم نموده است. هرچند وسیله‌ی نقلیه به عنوان یک ضرورت زندگی شهری، نیازهای گوناگون ما را برآورده می‌نماید ولی یکی از مسائلِ از بین‌برنده‌ی امنیت و آسایش عمومی، سرقت خودرو است که با رشد فناوری حمل و نقل گریبان‌گیر مردم شده است. با ما همراه باشید تا این مسئله‌ی اجتماعی را در ابعاد گوناگون بررسی کنیم و علت افزایش سرقت خودرو در سال‌های اخیر در ایران و تمهیدات لازم جهت دیدن کم‌ترین خسارت مالی و جانی را عنوان نماییم.

سرقت خودرو

در این مقاله این موارد را می‌خوانید:

•سرقت خودرو چه پیامدی برای مال‌باختگان به همراه دارد؟
•علت افزایش سرقت خودرو در سال‌های اخیر در ایران
•عوامل عمده‌ی سرقت خودرو
•سارقان خودرو چند دسته‌ هستند؟
•مرجع اصلی پیگیری خودرو‌های مسروقه
•ردیاب GPS، ابزار مطمئن برای ردیابی خودروی مسروقه

سرقت خودرو چه پیامدی برای مال‌باختگان به همراه دارد؟

وقوع هر جرمی باعث احساس ناامنی در سطح جامعه می‌شود و از آنجایی که در اکثر مواقع خودروی افراد ضعیف و متوسط جامعه مورد سرقت قرار می‌گیرد، تبعات مالی و روانی زیادی به همراه دارد و ممکن است در اثر شوک عصبی دچار بیماری‌های جسمی مانند سکته قلبی نیز شوند.

عواقب سرقت خودرو برای مال باختگان

چرا زمینه‌ی سرقت خودرو در سال‌های اخیر در ایران افزایش یافته است؟

تنوع تولید خودرو‌های داخلی و ضریب پایین امنیت این خودرو‌ها در مقابل سرقت، سبب افزایش سرقت خودرو در سال‌های اخیر شده است. علی‌رغم عدم به کارگیری وسایل امنیتی پیشرفته در خودروهای تولید داخل، اکثر افراد جامعه بالاجبار از خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند و این امر موجب فراهم شدن زمینه‌ی مناسب برای وقوع جرائمی مانند سرقت خودرو شده است. 
در تحقیقات صورت گرفته در سال‌های اخیر نشان داده است، که عامل اصلی در افزایش سرقت خودرو، نقص سیستم امنیتی در آن‌ها بوده و پس از آن عملکرد پلیس در درجه‌ی اهمیت بعدی است. در این تحقیق به مفهوم "پیشگیری وضعی" اشاره می‌شود. پیشگیری وضعی یعنی هر عملی را انجام دهیم تا فرصت ارتکاب جرم را از مجرمین بگیریم و تحقق این فرصت را برای مجرمین بالقوه مشکل‌تر کنیم. 

عوامل عمده‌ی سرقت خودرو

با توجه به تحقیقات پلیس و همچنین بازجویی‌هایی که از سارقان خودرو به عمل آمده عواملی که بیشترین تاثیر بر سرقت خودرو دارند به چند مورد عمده تقسیم می‌شوند.
گاهی مالکان خودرو از هیچ وسیله‌ی امنیتی بازدارنده‌ای استفاده نکرده و به هشدارهای پلیس نیز بی‌توجه هستند. همچنین ابزاری جهت ردیابی خودرو نصب نکرده و خودروی مفقوده به امان خدا سپرده می‌شود و انتظار دارند پلیس آگاهی خودروی آن‌ها را پیدا کند. در این فاصله احتمال وقوع جرم و فروش قطعات آن بسیار بالا است. 
علاوه بر این موارد، عواملی هم وجود دارد که مربوط به فضای شهری می‌شود مانند کمبود پارکینگ عمومی که شرایط را برای سارقان آسان‌تر می‌نماید و افراد ناآگاه که ارزش‌های اخلاقی و دینی در آن‌ها کم‌رنگ شده را به سمت ارتکاب چنین جرائمی سوق می‌دهد. با توجه به مطالبی که گفته شد عوامل عمده سرقت خودرو شامل این موارد می‌شود:

•ضعف سیستم امنیتی خودرو
•دوراندیشی نامناسب مالکین
•ضعف عملکرد پلیس
•نامناسب بودن امکانات شهری

علت افزایش سرقت خودرو

سارقان خودرو چند دسته هستند:

سارقان خودرو گاهی حرفه‌ای و گاهی افراد عادی می‌باشند. حرفه‌ای‌ها دائماً در حال برنامه‌ریزی و طرح نقشه هستند و افراد عادی کسانی هستند که با دیدن اشیاء هیجان‌انگیز داخل خودرو و وجود شرایط مناسب ناگهان وسوسه می‌شوند و دست به سرقت می‌زنند. 
دسته‌ای از سارقان برای یک گروه یا باند کار می‌کنند و پس از سرقت خودروی مورد نظر، مبلغ توافقی خود را که گاهی بسیار کمتر از ارزش کل خودرو است دریافت می‌کنند. همچنین دسته‌ای دیگر برای خود کار می‌کنند. سارقان این دسته ممکن است قطعات و لوازم معینی مانند لوازم صوتی، تزئینی و موتور را (بنا به تخصص‌شان) از خودرو باز کنند و به مال‌خرانی که می‌شناسند به فروش برسانند. به هر حال هر یک از آن‌ها در یک موضوع تخصص دارند ولی همه‌ی آنها سرعت عمل زیادی دارند و هر نوع اتومبیلی را با هر نوع قفلی باز می‌کنند. با توجه به مفهوم پیشگیری وضعی باید حواس‌مان باشد که هیچ وسیله‌ی جذاب و هیجان‌انگیزی مانند کیف، لباس، موبایل و غیره را در معرض دید نگذاریم و تا می‌‌توانیم وسایل امنیتی را به کار گیریم.

مرجع اصلی پیگیری خودروهای مسروقه کیست؟

پلیس آگاهی مرجع تخصصی برخورد با سارقان خودرو و کشف خودروی مسروقه در حداقل زمان می‌باشد. این مرجع سعی می‌کند در کم‌ترین زمان خودروی مسروقه را کشف کند تا سارقان از آن برای ارتکاب سایر جرایم استفاده نکنند. سارق با خودروی مسروقه می‌تواند دست به هر عملی مانند سرقت از فروشگاه، منزل، قتل، حمل و نقل مواد مخدر، قاچاق و کلاهبرداری‌های دیگر بزند. به همین خاطر است که از جرم سرقت خودرو با نام "مادر جرایم" یاد می‌شود. بنابراین مهم است که سریعاً محل خودروی مسروقه کشف گردد، اما کشف محل سارقان توسط پلیس گاهی سخت می‌گردد مگر آن که خودرو به سیستم جی پی اس مجهز باشد. اتومبیل‌هایی که توسط سازنده یا مالکان به دستگاه ردیاب مجهز شده باشند به راحتی می‌توانند ردیابی شوند.

مرجع اصلی پیگیری خودروهای مسروقه

ردیاب GPS، ابزاری مطمئن برای یافتن خودروی مسروقه 

یکی از فناوری‌هایی که امروزه کارخانه‌های تولید خودرو در دنیا بر اتومبیل‌های خود نصب می‌کنند دستگاه ردیاب GPS است. ردیابی وسیله‌ی نقلیه توسط ماهواره هیچ چیز جدیدی نیست اما در سال‌های اخیر از این فناوری برای ردیابی خودروهای شخصی استفاده‌ی بیشتری می‌شود. به هر حال با وجود تمهیداتی که سازندگان خودروهای ایرانی در نظر می‌گیرند اما هنوز این خودروها از نظر امنیتی بسیار ضعیف هستند و مالکان خودرو باید توجه بیشتری به امنیت آن‌ها نمایند. به وسیله‌ی ردیاب جی پی اس، خودروی مسروقه با هماهنگی پلیس آگاهی و به وسیله‌ی اپلیکیشن موبایل، ردیابی می‌شود و در صورت لزوم از راه دور خاموش و قفل می‌گردد تا سارقان نتوانند از خودرو جهت جرائم دیگر یا فروش آن استفاده کنند. 
برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر از اپلیکیشن سرو، می توانید با همکاران ما در شرکت وایزر ارتباط برقرار کنید.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
raychat
6LfYIyAaAAAAAGKas2CtyAh2o8zQXe5xPqZFEPwE